Kosten na opzeg van huurcontract

GeorgBecker
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Kosten na opzeg van huurcontract

#1 , 25 nov 2019 18:14

Aangezien ik nergens direct een antwoord vind, bij deze mijn vraag.

Onze voormalige huisbaas komt bijna een maad na de definitieve afsluiting van ons huurcontract met allerlei kosten op de proppen.

Het regelen van de huurwaarborg was al een gevecht want voor het belachelijkste vroeg hij al direct honderden euros.

Het huis hebben we sowieso in betere staat achtergelaten dan het was en elk hoekje van de woning werd door ons beiden gecontroleerd.

Maar nu komt het dus:
- rekening van een zonnewering die "plots" kapot blijkt te zijn en volledig vervangen moet worden
- rekening voor een kuisploeg om de buitenkant van de woning te laten kuisen, daterende van 3 weken nadat wij vertrokken zijn
- rekening voor een gloednieuwe oven van €500 terwijl er met de oude niets mis was en betrof een minstens 5 jaar oude oven van Ikea

Dat kan hij toch onmogelijk van ons eisen dat wij nu nog op zulke zaken ingaan?

Al die zakdn waren bij de laatste controle in orde en nu komt hij daar plots mee af... We weten wel dat hij 2 van de 3 huurwoningen aan de straatstenen niet meer verhuurd krijgt, dus ik vermoed dat het daar iets mee te maken heeft...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38771

#2 , 25 nov 2019 19:40

Was er een ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving en deze laatste afgetekend zonder opmerkingen?
Op welke proppen? mondeling - telefonisch - per mail - per brief of per aangetekend schrijven?

GeorgBecker
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 nov 2019 21:22

Was er een ingaande en uitgaande plaatsbeschrijving en deze laatste afgetekend zonder opmerkingen?
Op welke proppen? mondeling - telefonisch - per mail - per brief of per aangetekend schrijven?
Ingaande plaatsbeschrijving is er geweest. Bij vertrek zijn we hiermee door de woning gegaan om eventuele nieuwe schade te bepalen en de huurwaarborg te regelen. Al een geluk dat die er was of hij had al veel meer op ons kunnen afschuiven...
Hij is ons nu via WhatsApp vooral aan het aanspreken hierover. Hebben hem gewoon geblokkeerd voor de moment aangezien we naar het buitenland verhuisd zijn en al die zever kunnen missen als kiespijn. Maar dat ontneemt ons natuurlijk ook de mogelijkheid om in te grijpen als hij eender welke juridische stappen wilt ondernemen. Wij kunnen namelijk niet "even snel" over en weer komen en hebben wat schrik dat hij dat wilt gebruiken in zijn voordeel.

Reclame

JurecaBE
Berichten: 337
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 nov 2019 22:52

Wat kan hij doen - huurwaarborg is terug gegeven en we zijn al een tijd verder...
Buitenkant is sowieso voor verhuurder.
Slijtage evenzo.
Laat uw post zeker een ganse tijd doorsturen ofwel naar buitenland ofwel naar een familielid in BE die dan alleen de belangrijke stukken doorstuurt.
Zorg dat in BE ambassade of consulaat generaal uw gegevens en adres opgenomen zijn in register aldaar.
JurecaBE moderator

KJ86
Berichten: 2690

#5 , 26 nov 2019 09:39

Buitenkant is sowieso voor verhuurder.
Buitenkant 'kuisen', is voor de huurder.
Even voor de duidelijkheid, er zijn nog huurders die meelezen.
De huurprijzen in Vlaanderen zijn in het algemeen exclusief kuisvrouw.

Niettemin, de schade die opgesomd is, kon vastgesteld worden voor dat de waarborg werd vrijgegeven. Ik sluit mij aan dat de verhuurder zijn recht op verhaal kwijt is.

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 26 nov 2019 12:37

Hangt er vanaf wat TS bedoelde met "kuisen van de buitenkant"
Zandstralen van de muren is al zeker niet voor de huurder. Ramen poetsen wel. Ook de groenaanslag op stoepen en verhardingen verwijderen.

Meeboo
Berichten: 1493

#7 , 26 nov 2019 13:21

Ik lees nog nergens dat de uitgaande plaatsbeschrijving door beide partijen werd ondertekend zonder bijkomende opmerkingen

KJ86
Berichten: 2690

#8 , 26 nov 2019 13:22

Het regelen van de huurwaarborg was al een gevecht want voor het belachelijkste vroeg hij al direct honderden euros.
Als het geregeld is, is het opgelost.

D0gD0g

#9 , 26 nov 2019 16:16

Buitenkant is sowieso voor verhuurder.
Buitenkant 'kuisen', is voor de huurder.
Tja, de ramen kuisen, dat is alles dat een huurder aan de buitenkant van een muur moet doen.
Zelfs de raam langs buiten schilderen is voor de verhuurder...

GeorgBecker
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2019 11:32

Om hier even enkele zaken te verduidelijken:
- uitgaande plaatsbeschrijving is samen met het document voor huurwaarborg gedaan en ondertekend door beide partijen. Alles is op administratief vlak afgehandeld.

- met het reinigen van de buitenkant bedoelt de verhuurder dus efffectief het professioneel laten kuisen van de buitenkant van de woning, vooral aan de straatkant. De woning is gelegen aan een drukke straat waar veel vrachtverkeer passeert. Wat dus concreet wilt zeggen dat al die weken geleden, de woning wel degelijk proper was, maar ondertussen dus weer enorm smerig is. De verhuurder komt nu af dat dit onze schuld is en wij moeten opdraaien voor de kosten voor reiniging. Hij zegt de woning in deze staat niet verhuurd te krijgen, wat er natuurlijk geen zak mee te maken heeft in mijn ogen. Maar hier staat natuurlijk niets van in geen enkele plaatsbeschrijving, noch de ingaande als de uitgaande. Ik denk dat hij zich daarop wilt beroepen. Gelukkig voor ons, dateerd de rekening van 3 weken na het afteken van de laatste documenten. Wij zijn daar offcieel sinds 31 oktober niet meer woonachtig en de factuur dateert van 20 november.

- ondertussen ook nog een mail gekregen dat ook een steen op de oprit verzakt zou zijn en daar wilt hij nu een rekening aansmeren voor het gans opnieuw aanleggen van de oprit... Je kan het zo gek niet bedenken... Wat is het volgende? Een nieuwe etage op de woning en een ingebouwde sauna op onze kosten??
Laatst gewijzigd door GeorgBecker op 27 nov 2019 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Meeboo
Berichten: 1493

#11 , 27 nov 2019 11:36

als de uitgaande PB ondertekend is door beide partijen en geen melding maakt van al deze zaken die de eigenaar nu opsomt dan hoeft u zich daar verder niets van aan te trekken.

gewoon niet op antwoorden

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#12 , 27 nov 2019 11:37

Als de uitgaande plaatsbeschrijving is geregeld en de huurwaarborg werd vrijgegeven, dan moet je verhuurder nu toch niet meer afkomen met zaken. Daarvoor was die plaatsbeschrijving er. Dan had hij die zaken toen moeten aanhalen.
Ik zou hem gewoon negeren en er ook niet op ingaan

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 27 nov 2019 12:41

Laat hem dat aangetekend weten, en zeg gelijktijdig dat verdere briefwisseling ivm deze zaak als stalking zal worden aanzien.

Terug naar “Huren”