Wettelijke definitie van een gezin bij aanvraag sociale woning

verkoop91
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wettelijke definitie van een gezin bij aanvraag sociale woning

#1 , 22 nov 2019 18:34

Goedenavond,

Ik ben een laatstejaarsstudent aan een hogeschool in Brussel die een (duur) studentenkot huurt.
Ongeveer tweemaal per maand zak ik af naar mijn ouders in Maasmechelen, mijn domicilie staat ook bij hun.

Ik wil een aanvraag indienen voor een sociale woning in Brussel, maar één van de voorwaarden luidt als volgt :

"Er mag geen enkel lid van het kandidaat-huurdersgezin eigenaar zijn van een onroerend goed".

Ikzelf bezit geen onroerend goed, mijn ouders wel nl. het ouderlijk huis.
Ben ik als zelfstandig student onderdeel van hun gezin of ben ik zogezegd een apart gezin?

Ik heb een eigen inkomen, nl. een vrijstelling van beschikbaarheid van de VDAB waardoor ik een werkloosheidsuitkering krijg doorbetaald voor de duur van mijn studies.

Bedankt en vriendelijke groeten,
Jozef

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 22 nov 2019 19:55

Als student een sociale woning verkrijgen?? Daar vrees ik toch voor gezien dat er mensen al jaren op de wachtlijst staan en nog steeds geen woning hebben.
Vergeet niet dat uw ouders onderhoudsplichtig zijn tgo u dus zal sociale dienst / OCMW van de gemeente waar u dan zou wonen sowieso bij hen gaat aankloppen.

Als student op kot blijft u voor alle sociale 'voordelen' afhangen van uw thuisadres waar uw domicilie gevestigd is en waar uw ouders wonen.

Indien u ergens anders uw domicilie hebt veranderd dat allemaal u zal uzelf moeten verzekeren qua risico's en ook wat gezondheidszorgen.

U kan dan een leefloon vragen maar ik verwijs dan naar wat ik hierboven heb geschreven ... uw ouders zijn onderhoudsplichtig. (Net zoals u tgo hen ...later)

eylis

#3 , 22 nov 2019 20:28

deze case is enigszins iets complexer dan het lijkt op het eerste gezicht. Je bent ten eerste financieel zelfstandig en niet meer afhankelijk van je ouders omdat je als vrijgestelde van de VDAB een opleiding volgt. Dan krijg je wettelijk gezien ook al je eigen belastingsbrief.

Anderzijds ben je nog gedomicilieerd bij je ouders. Voor de sociale dienst vorm je waarschijnlijk wel een gezin met je ouders, maar anderzijds ben jij het wel alleen die een sociale woning wil huren en niet de rest van je huidige gezin. Gezien die blijven wonen op hun eigen adres.

Neem best eens contact op met de sociale dienst, want er zijn wel meer personen die van zodra ze een job hebben, maar nog bij hun ouders wonen, toch al een aanvraag doen voor een sociale woning. Die raken ook aan een woning, dus moet het technisch gezien voor jou ook kloppen.

Laat in je gesprek duidelijk weten dat je een werkloosheidsuitkering geniet en tegelijk vrijgesteld bent door de VDAB om een opleiding te volgen. Ik denk dat het wel kan slagen.

Reclame

scorpioen

#4 , 22 nov 2019 21:54

U wenst daar alleen te gaan wonen.
Het 'kandidaat-huurdersgezin' bestaat dus uit 1 persoon: u.

verkoop91
Topic Starter

#5 , 23 nov 2019 10:08

Goedemorgen,

Vriendelijk dank allen voor de informatie.

Alles is nu (grotendeels) duidelijk.

Het klopt dat ik mijn eigen belastingbrief ontvang, dat is altijd zo geweest sinds ik ben begonnen met werken in 2000. Ik heb vóór deze studies dan ook 15 jaar gewerkt.

Tegelijk zal mijn vrijstelling wel eindigen bij het afronden van deze studies volgend jaar, maar dan ga ik ook direct op zoek naar werk om mijn inkomen te garanderen.

Ik zal voor de zekerheid sowieso eerst informeren bij de sociale dienst zelf, dat lijkt me ook het meest logische.

Er zijn daar inderdaad ellenlange wachtlijsten (10-15 jaar), daar wordt ook direct voor gewaarschuwd als je informeert.
Maar aangezien ik afstudeer in een kunstrichting met een onzekere toekomst, lijkt het me geen overbodige luxe.

Prettig weekend,
Jozef

Terug naar “Huren”