Hopelijk ben ik hier op het juiste adres voor antwoorden op mijn brandende vragen.
Ik ben een studente en woon in Nederland in een studentenwoning met drie anderen. Het is een gewoon gezinswoning die mijn huurbaas aanbied aan vier studenten.
Nu is het zo dat mijn huisbaas regelmatig ons huis binnenkomt, zonder dit vooraf met ons te bespreken. Hij heeft van alle deuren sleutels. Hij komt altijd binnen via de poortdeur (die via een groot slot op slot zit), om vervolgens via de tuin, de keuken de gezamenlijke woonruimtes binnenkomt. Daarnaast is het al een aantal keer voorgekomen dat hij onze kamers (die tevens via een slot op slot zitten!) binnen komt. Helaas is dit vaak zijn woord tegen het onze, omdat hij dan beweerd dat hij daar recht toe heeft of aangezien wij er toch niet zijn, wij het toch niet merken. Ik ben het echter nu echt super zat, aangezien het voelt als huisvredebreuk. Ik weet alleen niet zeker of dat klopt!? Ik heb hier en daar al wat dingen opgezocht en ik vroeg me af of het volgende klopt:
Klopt het dat:
- Een huisbaas niet mag beschikken over sleutels van het huis?
- Een huisbaas niet je gehuurde kamer mag betreden?
- Een huisbaas niet de gezamenlijke kamers mag betreden?
- Een huisbaas, wanneer hij voor klusjes in het huis naar binnen moet, dit vooraf schriftelijk of telefonisch met ons moet bespreken?
Ik heb dit gevonden op internet, maar het ging vaak over gehuurde appartementen etc. Ik vroeg me af of dit ook geld voor studentenwoningen.
Bij onze kamers zitten ook enkele vasten kasten in het huis. Ongevraagd rukt onze huisbaas deze open en hij wil dan precies weten wat van wie is. Hij eist van ons deze kasten heel netjes te houden, anders houdt hij dat in op onze borg. Is het niet zo dat als wij het huren, wij zelf mogelijk beslissen hoe netjes we het houden? Natuurlijk zijn wij wel verplicht om alles netjes en heel af te leveren bij vertrek. Mag hij van ons eisen dat wij het hele huis altijd netjes houden zoals hij dat wilt?
Zo zijn er nog wel meer dingen waar we met onze huisbaas tegenaan lopen, maar dat hij het huis binnenkomt is toch wel het vervelendst. Ik vind het niet fijn meer dat ik s ochtends als ik wakker wordt elk moment mijn huisbaas tegen kan komen en het gevoel heb dat ik niet vrij door mijn eigen huis kan lopen.
Graag hoor ik van jullie wat jullie er van vinden. Als mijn stellingen kloppen, kan ik er hopelijk eindelijk werk van maken door mijn huisbaas een brief te sturen. Ik moet dan alleen wel zeker weten wat mijn rechten en plichten zijn.
MvG Dorine B