opzeg huur handelspand

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

opzeg huur handelspand

#1 , 20 nov 2019 19:03

Wij huren een handelspand en hebben via een aangetekend schrijven de huur opgezegd (3 maanden opzeg).

Er liep nog een contract met een immokantoor om het pand te verhuren en de sleutel was in het bezit van de makelaar.

Nu kregen wij vandaag bericht van de makelaar, dat de eigenaar van het pand het contract met het immokantoor weigert, na ontvangst van de huuropzeg. Eigenaar heeft de aangetekende brief deze week ontvangen.
De makelaar moest onmiddellijk alle advertenties van het internet afhalen en de eigenaar (verhuurder) wil zelf een nieuwe huurder zoeken via een ander immokantoor waar familie van hen werkt.

De eigenaar gaat morgen ook de sleutel van ons huurpand bij het immokantoor ophalen. Dit is de enige sleutel die wij van het pand hebben.
Dus vanaf morgen kunnen wij het pand niet meer in, ook al begint de opzeg pas vanaf 01/12/2019 en zijn wij op vandaag nog gewoon huurder.

Waar staan wij nu als huurder ? Moeten wij de huur blijven verderbetalen ook al kunnen we het pand niet meer betreden ? We kunnen het m.a.w. niet leeghalen. Het was een horecazaak, en alles staat er nog (koelkasten, diepvriezers, koelwerkbank, etc....)

Kunnen wij ervan uitgaan dat door het ophalen van de sleutel, de eigenaar de opzeg zelf inkort en we dus geen huur meer moeten betalen ? En wat met de inboedel. Want die is wel onze eigendom.

Graag advies over wat we best kunnen doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2019 20:13

Heeft de verhuurder de opzeg aanvaard? Hij heeft de opzegbrief pas deze week ontvangen? U kan maar opzeggen met een opzegtermijn van zes maanden tegen het einde van elke driejarige periode.
Kan u met de verhuurder geen afspraken maken om uw goederen op te halen? Probeer met de eigenaar tot een akkoord te komen.

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 nov 2019 20:15

Hoe stom kan je zijn om al uw sleutels al te geven aan de verhuurders? Die heeft toch genoeg aan 1 sleutel.
Blijkbaar zijn er dus nog geen uitgaande plaatsbeschrijving geweest, en geen meteropnames. Ga onmiddellijk uw sleutels terugvragen , tenzij de verhuurder een document ondertekend waarin hij verklaard dat er geen huurschade is, en dat je vanaf heden geen huur meer dient te betalen. Neem ook de meterstanden op.
Blijkbaar je je niet de handelshuurwetgeving. De opzeg voor een handelshuis is 6 maanden een geen 3, en je kan ook niet opzeggen gedurende de eerste 3 jaar

Reclame

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2019 12:33

Beste forumleden,
Voor alle duidelijkheid misschien beter via een tijdlijn de situatie schetsen :
01/02/2015 :
start huurcontract (3-6-9jr) – pand was oorspronkelijk kantoorruimte en mits nodige aanpassingen hebben wij verbouwd naar horecazaak (o.a. 2 toiletten ipv 1, gyprocmuren geplaatst, gat in buitenmuur voor uitlaat koolstoffilterdampkap)
19/11/2018 :
schriftelijk aan verhuurder/eigenaar laten weten dat we onze horecazaak stopzetten en een overnemer voor het pand zullen zoeken via immokantoor TD. Verhuurder was akkoord en nieuwe huurder zou ook een nieuw huurcontract krijgen (dus niet overname van het lopend huurcontract)
06/11/2019 :
contract stopgezet met immokantoor TD (geen resultaten)
15/11/2019 :
Opzegbrief gestuurd naar verhuurder/eigenaar via aangetekend schrijven. Met start opzegtermijn 01/12/2019, eindigend op 29/02/2020
In het huurcontract staat : « De partijen stellen de tijd nodig voor herverhuring forfaitair vast op 3 maanden”
15/11/2019 : namiddag
Telefoontje gekregen van immokantoor DM met vraag of pand nog te huur staat. Ze hebben een klant die op zoek is naar pand voor uitbating horecazaak.
Diezelfde middag afspraak met makelaar DM, overeenkomst getekend en sleutel gegeven omdat ze met hun klant het pand zullen bezichtigen in de loop van week 47.
20/11/2019 :
11u30 : telefoontje (voice mail) gekregen van immokantoor, met vraag om terug te bellen
17u30 : ik bel terug en makelaar vertelt mij dat de verhuurder/eigenaar de opzegbrief ontvangen heeft en ze ‘het mandaat intrekken’. De klant van het immokantoor had heel concrete interesse in het pand, wou nog enkele opmetingen doen, maar zo goed als zeker toegezegd.
Verhuurder/eigenaar is reeds sleutel gaan afhalen bij het immokantoor.

Opzeg van het huurcontract gaat pas in vanaf 01/12/2019, dus op dit moment zijn wij nog gewoon huurder en op zoek naar een overnemer en hadden we een concrete kandidaat voor overname en die was ook geïnteresseerd in bepaalde stukken van de inboedel (dure vrieskasten en frigo’s)
Maar verhuurder/eigenaar heeft er nu dus een stokje voorgestoken en immokantoor verboden om verder te werken en heeft dezelfde dag nog de sleutel afgehaald op het immokantoor.
Waardoor wij dus zonder sleutel zitten en ganse inboedel nog in het pand staat. En we op de koop toe een mooie kans verliezen om de zaak over te laten en nog wat te verdienen aan de inboedel die zou overgekocht worden.
Nu is mijn vraag of dit zomaar kan ? En wat we nu moeten doen.

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2019 12:42

nog even meegeven dat wij gedurende de ganse tijd maandelijkse huur en onroerende voorheffing bleven betalen.
wij hebben momenteel geen toegang tot het pand, kunnen dus ook geen meterstanden opnemen en het pand staat nog vol met onze eigendommen (o.a. ook drankvoorraden, servicegoed, etc.....)
We konden verhuurder/eigenaar tot op vandaag nog niet bereiken.
En eerlijk gezegd, ik vind het niet kunnen dat zij het pand binnenkunnen en zomaar in onze spullen kunnen snuffelen zonder dat wij erbij zijn.

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 nov 2019 17:57


En eerlijk gezegd, ik vind het niet kunnen dat zij het pand binnenkunnen en zomaar in onze spullen kunnen snuffelen zonder dat wij erbij zijn.
Waarom hebben jullie dan alle sleutels afgegeven en geen exemplaar voor u behouden? Jullie blijven de huurders. Als er maar 1 exemplaar was, waarom er dan geen bijgemaakt?
Als ze nu met uw inboedel weg zijn en alle drank, wie ga je dan aansprakelijk stellen,? Je hebt de sleutel vrijwillig afgegeven.
Hier even heel aandachtig lezen
https://www.vlaanderen.be/handelshuurovereenkomst

Heb bijna 30 jaar het beheer gedaan van bijna 1500 horecapanden als werknemer van een grote brouwerij, maar dat heb ik nog nooit mee gemaakt

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2019 21:21

maar wij hebben de sleutel NIET vrijwillig gegeven. Ik had 'm aan de makelaar gegeven omdat die met een klant het pand wou bezoeken om opmetingen te doen.
De verhuurder/eigenaar heeft het immokantoor gisteren verboden om verder te werken en is onmiddellijk de sleutel gaan ophalen op hun kantoor. Wij wisten het pas gisteravond toen de sleutel al in het bezit was van eigenaar/verhuurder.
Wij hebben nooit een reservesleutel laten bijmaken omdat er geen nodig was.

De makelaar had een klant die zo goed als toegezegd had voor de overname. Hij wou alleen nog opmeten en ik kon er zelf niet bij zijn wegens andere verplichtingen. Dus heb ik de sleutel aan de makelaar gegeven.

De eigenaar/verhuurder heeft niet met ons gecommuniceerd. Wij wisten pas gisteravond dat ze het immokantoor verboden hadden nog verder te werken en een paar uur later zijn ze de sleutel gaan afhalen. Allemaal zonder ons te contacteren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2019 21:30

De makelaar had de sleutel van u gekregen. Hij mocht die niet aan de verhuurder geven.
Ik begrijp dat u een overeenkomst afsloot met de makelaar. De verhuurder kon de makelaar dan ook niet verbieden verder te werken.
U kan de eigenaar per aangetekend schrijven in gebreke stellen de sleutel onmiddellijk terug aan de makelaar te bezorgen.
Maar, aangezien u de huur niet kon opzeggen met een opzegtermijn van drie maanden, hebt u er alle belang bij tot een akkoord met de eigenaar te komen.

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2019 23:15

Nog een vraagje, de opzegtermijn is dus zowiezo 6 maanden ? Ondanks de clausule in het contract waarin staat dat de 'tijd nodig voor herverhuren forfaitair op 3 maanden' staat ?

Ben ik juist als ik denk dat de sleutels pas moeten teruggegeven worden op het eind van de opzegtermijn ?

En als laatste...is het toegestaan dat de overeenkomst met de makelaar om het pand alsnog te verhuren verder mag lopen en we dus tijdens de opzegperiode nog een overnemer mogen zoeken ?
Probleem is vrees ik wel, dat de verhuurder/eigenaar elke kandidaat die het immokantoor aanbrengt kan weigeren.

Dit is een ontzettend rare en moeilijke situatie. De verhuurder/eigenaar kan nu zomaar ons pand binnen en in onze kasten zitten rommelen...Is toch een schending van privacy ?

Enfin, we zullen blijven proberen contact opnemen en indien het morgen niet lukt, een aangetekend schrijven sturen.

Dank voor het advies

NatD
Berichten: 433
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 nov 2019 03:45

Steek een ander slot? 't Zal wel een beetje kosten, maar dat recht heb je!

mava105
Berichten: 22351
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 22 nov 2019 10:16

Zelfde mening toegedaan. DRINGEND ander slot laten steken door slotenmaker. Dat mag, zolang je de huur betaald.
En volgende maal maar 1 sleutel afgeven, en de andere bijhouden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 nov 2019 10:24

Nog een vraagje, de opzegtermijn is dus zowiezo 6 maanden ? Ondanks de clausule in het contract waarin staat dat de 'tijd nodig voor herverhuren forfaitair op 3 maanden' staat ?
De opzegtermijn is zes maanden voor het einde van de driejarige periode. Het contract eindigt dus maar na drie jaar of zes jaar.

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 nov 2019 10:48

Nog even verduidelijken.

Ik zat zelf in de zaak als zaakvoerder, maar heb mij in mei 2018 teruggetrokken. Mijn ex-partner bestuurt nu alleen de bvba (er is nog een tweede horecazaak die hij uitbaat onder dezelfde bvba in een andere stad). Hij is niet EU-burger en engelstalig en we zijn nog steeds goede vrienden. Ik help hem nog waar nodig, dus ook in deze kwestie.

Ik heb de aangetekende brief voor de huuropzeg opgesteld en hem bezorgd en ging van de veronderstelling uit dat hij die brief op 15/11 heeft verstuurd. Nu vertelde hij mij daarjuist dat die brief nog niet verstuurd is.
De opzeg is dus m.a.w. enkel via e-mail gebeurd op 7/11 en was niet echt officieel opgesteld. Gewoon een casual mail van mijn partner naar de eigenaar/huurder, waarin mijn partner in het engels schreef dat hij het pand wou opzeggen en dat nog zou bevestigen via aangetekende brief. Die brief zelf blijkt nu niet te zijn verstuurd.

Dit wil dus zeggen dat er nog geen officiële opzeg van de huur is gebeurd. Op de mail van mijn partner naar de eigenaar/huurder is geen antwoord gekomen.

De eigenaar/huurder is dus al héél zeker onrechtmatig in het bezit van de sleutel. Ik heb nog eens contact opgenomen met de makelaar en volgens hen is het ook volstrekt not done dat de eigenaar de sleutel is komen halen en hen zei dat ze onmiddellijk de advertenties van het internet moesten afhalen. De makelaar heeft haar (eigenaar) dat ook gezegd, maar die had er geen oren naar. Ze kreeg de sleutel mee omdat ze zei dat ze ons al had verwittigd (wat dus niet klopte).

Ik denk dat ik mijn partner ga aanraden gewoon te stoppen met huur betalen indien we tegen eind van deze maand niets van haar horen. Dan stapt ze maar naar de rechter. De makelaar is bereid om ons te ondersteunen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er een overnemer was die de inboedel ook wou overnemen. Wij zijn dus al een pak potentiële centen kwijt en zouden nu nog 6 maanden huur moeten betalen, zonder mogelijkheid een overnemer te zoeken. Dat kan toch niet.

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 nov 2019 10:58

Nog een vraagje, de opzegtermijn is dus zowiezo 6 maanden ? Ondanks de clausule in het contract waarin staat dat de 'tijd nodig voor herverhuren forfaitair op 3 maanden' staat ?
De opzegtermijn is zes maanden voor het einde van de driejarige periode. Het contract eindigt dus maar na drie jaar of zes jaar.
In het huurcontract staat volgend artikel :

"Op verzoek van de huurder kan de overeenkomst voortijdig opgezegd worden voor zover een nieuwe huurovereenkomst wordt afgesloten met een huurder aanvaard door de verhuurder en met tussenkomst van een erkend vastgoedmakelaar die tussenkomt bij het afsluiten van huidige overeenkomst"

Dit is ook wat wij doen, een nieuwe huurder zoeken via een erkend vastgoedmakelaar. En wat ons nu onmogelijk wordt gemaakt door de eigenaar.

mad1962
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 nov 2019 12:18

Beste forumleden

Ik heb zopas de Jurifoon opgebeld en daar gaf men mij ook de raad om de eigenaar/verhuurder in gebreke te stellen indien ze de sleutel niet teruggeeft.

Ook nog eens met immokantoor gebeld en zij vermoeden dat de eigenaar zowiezo niet akkoord zal gaan met eender welke nieuwe kandidaat huurder die zij voorstellen. En dat recht heeft de eigenaar. Dus ons recht opeisen om een nieuwe huurder te zoeken, zal zinloos zijn.

Wij zullen nu een aangetekende brief sturen waarin wij de sleutel terugvragen zodat we aan onze inboedel kunnen om die weg te halen en indien er geen respons komt, wij de betalingen van de huur zullen stopzetten.

dank voor alle reacties en goede raad.

Terug naar “Huren”