Vrijgave huurwaarborg VZW

PKLanden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vrijgave huurwaarborg VZW

#1 , 02 nov 2019 15:32

In november 1992 werd door een feitelijke vereniging een huurcontract afgesloten. Het contract vermeldt de naam van drie vertegenwoordigers/bestuursleden en tevens de naam van de feitelijke vereniging. De huurwaarborg wordt door de bank (ING) echter opgemaakt op naam van de drie vertegenwoordigers/bestuursleden. De waarborg wordt betaald met fondsen van de feitelijke vereniging.

In 1993 werd de feitelijke vereniging omgevormd tot een VZW. De oprichters zijn o.m. de drie eerder genoemde bestuursleden.

Recent werd de huurovereenkomst (na 27 jaar) stopgezet. De huurwaarborg komt volledig vrij.
Aan wie wordt de huurwaarborg terugbetaald? De drie initiële ondertekenaars zijn intussen geen lid meer van de VZW. Kan de VZW aanspraak maken op de vrijgekomen tegoeden?
PS: volgens de lokale bankdirecteur wordt de huurwaarborg terugbetaald aan de drie ondertekenaars.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 nov 2019 15:35

Een feitelijke vereniging bestaat in principe niet, dus de aansprakelijkheid lag bij de drie personen. Ik ben dan ook van mening dat de waarborg naar hen dient te gaan.

bosprocureur

#3 , 02 nov 2019 16:47

Een feitelijke vereniging bestaat in principe niet, dus de aansprakelijkheid lag bij de drie personen. Ik ben dan ook van mening dat de waarborg naar hen dient te gaan.
Ergens kan ik die redenering volgen.

De meest faire oplossing zou er mijns inziens in bestaan dat de drie oorspronkelijke ondertekenaars, die de waarborg gesteld hebben met de gelden van de latere VZW, afstand zouden doen van de waarborg, ten voordele van de VZW. Is tussen verhuurder, huurder (VZW) , en de betrokken personen nog enige verstandhouding ?

Reclame

Terug naar “Huren”