Samenhuizen

Mama Leen
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Samenhuizen

#1 , 22 okt 2019 12:32

Hallo, 2 jaar geleden heb ik mijn huis ‘verhuurd’ aan mijn zoon en zijn toenmalige vriendin. We hebben hier nooit officieel een contract van opgemaakt omdat onze verstandhouding erg goed is en ik ook geen problemen verwachtte (wat ook niet is gebeurd). De huur die zij moesten betalen hebben we bewust erg laag gehouden en was vooral bedoeld om hen te leren omgaan met geld en realistisch in te leven te laten staan.
Helaas is er aan hun relatie een einde gekomen en woonde mijn zoon nog alleen in een huis dat eigenlijk veel te groot was voor hem alleen. Om die reden is er tijdelijk een vriend, die het ouderlijk huis wilde verlaten, bij hem ingetrokken. Er waren immers nog twee extra kamers vrij. Uiteindelijk lijkt de vriend het als een permanente oplossing te zien en ziet het er naar uit dat hij niet onmiddellijk het huis zal verlaten. Ikzelf zit hierrond met heel wat vragen, ik wil natuurlijk dat alles wettelijk in orde is en we niet in de problemen kunnen komen, maar ik lijk maar niet de juiste instantie te vinden die mij hierin kan adviseren.
Hoe pakken we dit nu het beste aan?
- Moet ik voor mijn zoon een huurcontract opmaken en zou hij die kamer dan onderverhuren?
- Of kan ik de kamer zelf apart verhuren? Ik woon zelf in een andere provincie, en op internet vind ik terug dat dit dan niet kan. Wat moet er dan wettelijk in orde zijn? (Bv. Aparte brievenbus ofzo,… )
- Moet ik voor die vriend een apart contract opmaken?
- Ik zou graag mijn zoon voordelig willen laten huren, maar ik vind niet dat die vriend aan een “vriendenprijsje” moet inwonen. Dit was een gunst naar een jong koppel toe, maar nu die vriend er woont, voelt het voor mij een beetje als profiteren. Bovendien helpt hij niet mee aan het onderhouden van de woning en de tuin. Hij betaalt wel mee de kosten van de algemene nutsvoorzieningen, maar daar blijft het bij. Momenteel is zijn domicilieadres nog niet gewijzigd. Zijn hier mogelijkheden in? Kan ik aparte huur vragen? Of kan ik dit op een andere manier aanpakken?
- Welke gevolgen kunnen er voor mij zijn? Ik denk dan ook fiscaal bijvoorbeeld?
Ik hoop dat iemand mij van antwoord kan dienen en/of mij naar de juiste instantie kan verwijzen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK

#2 , 23 okt 2019 11:13

vraag eens raad bij uw notaris. Wat uw zoon doet is volgens mij de woning bezetten (in tegenstelling tot huren) en daar gelden andere regels.

Als je jouw zoon een huurcontract had gegeven, dan mag hij gewoon laten bijwonen wie hij wil. Je hebt daar als verhuurder niets in te zeggen.

Twee huurcontracten voor één adres dat gaat niet. Wil je twee entiteiten, dan moet je dat laten splitsen door de nodige omgevingsverunning aan te vragen. Je maakt dan eigenlijk van een eengezinswoning een meergezinswoning en dat is zeker niet overal toegelaten.

Fiscaal zijn er voor jou volgens mij geen gevolgen. Wel voor uw zoon. Zodra die vriend daar gedomicilieerd zal zijn, dan tellen ze juridisch als 1 gezin. Dus ook voor eventuele uitkeringen, schulden, ...

Mama Leen
Topic Starter

#3 , 23 okt 2019 13:41

Dank je wel voor het antwoord!
Denk je dat het problemen zou kunnen geven als die vriend wel inwoont, maar zijn domicilieadres bijvoorbeeld niet wijzigt? Of is hij wettelijk verplicht zijn adres te veranderen? Het lijkt mij zo onnodig ingewikkeld te worden.
Ik ga alleszins zeker ook eens te raden bij de notaris.

Reclame

LennieK

#4 , 23 okt 2019 13:55

iemand moet inderdaad zijn domicilie plaatsen waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft.

Maar ik zie niet in wat u er mee in uw zakken zou steken om hem ambtelijk te laten inschrijven. Iemand met een domicilie is bij een gerechtelijke procedure een stukje moeilijker uit te zetten.

Terug naar “Huren”