Ik huurde tot 30/09 en appartement en had hiervoor 2 maand huurwaarborg betaald. Een plaatsbeschrijving werd opgesteld en was oké voor mij.
Enkele maanden later ontstonden er diverse problemen, het regenwater was bruin afvalwater dus stukken witte kledij kapot door het wassen, weken leven door stank uit het toilet... na lang aandringen werd ons regenwater afgesloten want verhuurder wou geen oplossing zoeken dus dienden we dan te wassen op leidingwater en toilet door te spoelen met leidingwater wat nog voor meer kosten zorgde.
Een week later stond onze badkamer onder water omdat de verhuurder het afvalwater van de huurder boven ons op ons ventilatiecircuit had aangesloten. Na enkele weken leven met emmers herstelde de verhuurder de leiding. Bepaalde stukken plakwerk waren wel kapot en beschimmeld maar verhuurder ging dit dan wel eens herstellen. Stukken plakwerk bleven maandenlang in de grond vallen uit het plafond.
De verhuurder kocht dunne gordijnen aan voor in ons appartement en hing dit op en het raam waar wij naar buiten dienden te gaan (schuifraam). Na maanden problemen met het plakwerk beslisten wij om het pand te verlaten omdat de huurbaas toch zijn verantwoordelijkheid niet opnam. We betaalden een boete voor het vroegtijdig opzeggen van het contract.
Op vandaag werd er een nieuwe plaatsbeschrijving opgesteld bij het verlaten van het appartement en alles is oké behalve 2 haperingen in het dunne gordijn aan onze opening naar buiten. Hiervoor zou er €500 huurwaarborg ingehouden moeten worden volgens hem.
Wat kunnen wij doen?
Deze gordijnen staan niet op de plaatsbeschrijving die we eerst tekenden dus hij heeft geen bewijs dat ze ervoor wel heel mooi waren. Volgens mij ligt het ook aan de kwaliteit van de gordijnen en is dit gebruiksschade omdat we elke dag twee maal lang dit dunne ondergordijn moesten passeren.
Hij steekt de schade op onze kat omdat hij huisdieren haat maar verhuurders kunnen huisdieren niet verbieden.
Moeten wij opsommen hoeveel onkosten wij hadden door in de schimmel en regenwaterproblemen te leven?
Kunnen we naar het vredegerecht stappen?