geen drinkbaar water

salimero
Topic Starter

geen drinkbaar water

#1 , 25 aug 2009 13:19

Wij huren nu 2 jaar een huis en hebben al vele problemen gehad met huisbazin zij stuurt constant smsjes is zeer opdringerig heb nu na talrijke verwittigingen mijn gsm nr moeten laten veranderen ik ben er zeker van
dat ze al het mogelijke zal doen om het ons moeilijk te maken als we er
volgend jaar uit gaan .
Nu is het zo dat wij niet aangesloten zijn op het stadswater wij hebben dus alleen putwater en dat is volgens mij van erbarmelijke kwaliteit ik zou dat graag eens willen laten analyseren en als dat nu niet drinkbaar zou zijn
kunnen wij hier juridisch iets mee doen m a w is zij bij wet verplicht om het huis te voorzien van drinkbaar water?

bedankt voor reacties :roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Simon Verhoeven

#2 , 25 aug 2009 15:55

Drinkbaar water valt onder de basisvoorzieningen.
Ik heb mijn twijfels of putwater (zeker indien er geen sprake is van enige zuivering) geaccepteerd wordt.

Vandebos

#3 , 25 aug 2009 16:05

Koninklijk besluit van 8 juli 1997 tot vaststelling van de voorwaarden waaraan ten minste voldaan moet zijn wil een onroerend goed dat wordt verhuurd als hoofdverblijfplaats in overeenstemming zijn met de elementaire vereisten inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.

Dit dient bij elk huurcontract te zitten

Artikel 6:
Artikel 6 - De woning moet ten minste voorzien zijn van :
1° een eigen, permanent toegankelijk tappunt voor drinkbaar water;
indien het gebouw verscheidene woningen bevat waarvan één of meer gemeenschappelijke gedeelten gebruikt worden voor andere activiteiten dan het wonen en slapen, dan volstaat de aanwezigheid van een gemeenschappelijk tappunt voor drinkbaar water in de gemeenschappelijke delen ;
2° een gootsteen met een reukafsnijder, aangesloten op een afvoersysteem dat functioneert ;
3° een eigen toilet, in of aansluitend bij het gebouw en bruikbaar gedurende het gehele jaar. Verscheidene woningen gelegen in hetzelfde gebouw mogen het toilet evenwel gemeenschappelijk hebben voor zover voldaan wordt aan de volgende voorwaarden :
a) die woningen zijn gelegen op een of twee aaneensluitende woonverdiepingen;
b) hun aantal bedraagt niet meer dan vijf;
c) het toilet is toegankelijk via de gemeenschappelijke delen.
4° een elektrische installatie goedgekeurd door een erkende keuringsinstelling, wanneer een zodanige goedkeuring vereist is
krachtens de geldende regeling, of die geen risico inhoudt bij normaal gebruik. Elk woonvertrek moet elektrisch kunnen
worden verlicht of tenminste voorzien zijn van een contactpunt voor stroomafname;
5° voldoende verwarmingsmiddelen die geen risico inhouden bij normaal gebruik of tenminste de mogelijkheid om één of
meer verwarmingstoestellen te plaatsen en aan te sluiten;
6° een permanente toegankelijkheid tot de smeltveiligheden van de elektrische installatie van de woning.
Indien de woning is uitgerust met een gasinstallatie, moet deze goedgekeurd zijn door een erkende keuringsinstelling,
wanneer een zodanige goedkeuring vereist is krachtens de geldende regeling, of mag zij bij normaal gebruik geen gevaar
opleveren.
Putwater kan je normaal gezien op drinkbaarheid eens om de drie laten testen op door deze organisatie op voorwaarde dat je in hun gebied woont. (west vl, stuk oost VL en Vlaams Brabant.)

Put water kan wel degelijk als drinkbaar water worden beschouwd.

Reclame

Terug naar “Huren”