plaatsbeschrijving moet nog getekend worden nadat ik opzeg heb gegeven

floere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

plaatsbeschrijving moet nog getekend worden nadat ik opzeg heb gegeven

#1 , 04 okt 2019 18:13

Hallo,

Ik huur sinds juni 2019 samen met een vriend een woning. Net voor we erin trokken is er een landmeter geweest om een plaatsbeschrijving op te maken. Die plaatsbeschrijving opmaken kon wel even duren, had hij gezegd (maar hij had het niet over 4 maanden).
Maar het valt ons hier tegen en we willen weg uit dit huis. Dus ik heb onlangs een aangetekende brief verstuurd dat we opzeggen en dus eind december weg zijn uit dit huis.
En enkele dagen later, nadat de huisbaas de aangetekende brief heeft ontvangen, krijg ik een document van de landmeter met de plaatsbeschrijving, dat ik binnen de 2 weken moet nakijken en tekenen. En een rekening van de landmeter, dat was 50-50% te betalen met de huisbaas, maar blijkbaar wel een stuk duurder dan (mondeling) afgesproken: ons deel is 242 euro.
Kan dit zomaar? Het contract vermeld oa dat "de plaatsbeschrijving opgemaakt wordt tijdens de periode dat de ruimtes nog onbewoond zijn of tijdens de eerste maand van bewoning." Kan men zeggen dat de plaatsbeschrijving werd opgemaakt tijdens deze periode? Ik heb ze alleszins niet kunnen bekijken in die periode... Ook lees ik nog "De plaatsbeschrijving maakt integraal onderdeel uit van deze overeenkomst en is onderworpen aan registratie". Het huurcontract is geregistreerd maar de plaatsbeschrijving dus nog niet.
We zullen al 3 maanden huishuur boete moeten betalen veronderstel ik. Maar is het normaal dat wij nu nog voor die plaatsbeschrijving gaan betalen? En welke juridische waarde heeft dat, nu we onze opzeg al gedaan hebben?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Marjan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 okt 2019 19:54

. Net voor we erin trokken is er een landmeter geweest om een plaatsbeschrijving op te maken. Die plaatsbeschrijving opmaken kon wel even duren, had hij gezegd (maar hij had het niet over 4 maanden).
De PB is dan toch opgemaakt VOOR dat jullie het pand betrokken. het is het uitschrijven dat lang geduurd heeft, maar daar staat bij mijn weten geen termijn op.
En het is normaal dat jullie buiten een opzeg van 3 maanden nog een verbrekingsvergoeding van 3 maanden betalen, wegens vertrek tijdens het eerst jaar

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 okt 2019 20:17

Gezien het een huurcontract van na 1 januari 2019 is, is de verbrekingsvergoeding slechts 1,5 maand ipv 3 maand.

Reclame

NatD
Berichten: 433
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2019 21:44

Gezien het een huurcontract van na 1 januari 2019 is, is de verbrekingsvergoeding slechts 1,5 maand ipv 3 maand.
Waar haal jij dat? Een verbrekingsvergoeding van 1,5 maand geldt enkel voor huurcontracten van korte duur (minder dan 3 jaar).
Nergens in de vraag van TS wordt vermeldt over welk huurcontract het gaat, of het van korte of lange duur is ...
En omdat TS zelf het over 3 maanden heeft, kan je veronderstellen dat het over een huurcontract van lange duur gaat, want voor 2019 kon je niet eens een contract van korte duur voortijdig opzeggen ....
Dus alsjeblieft geen verkeerde informatie meegeven ;)

ikkimausi
Berichten: 29
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 okt 2019 21:58

Gezien het een huurcontract van na 1 januari 2019 is, is de verbrekingsvergoeding slechts 1,5 maand ipv 3 maand.
Waar haal jij dat? Een verbrekingsvergoeding van 1,5 maand geldt enkel voor huurcontracten van korte duur (minder dan 3 jaar).
Nergens in de vraag van TS wordt vermeldt over welk huurcontract het gaat, of het van korte of lange duur is ...
En omdat TS zelf het over 3 maanden heeft, kan je veronderstellen dat het over een huurcontract van lange duur gaat, want voor 2019 kon je niet eens een contract van korte duur voortijdig opzeggen ....
Dus alsjeblieft geen verkeerde informatie meegeven ;)
Maar jullie 3 maanden is ook slechts een veronderstelling dat het een huurcontract van lange duur.
Zolang TS dat niet vermeld, kan het dus een van beide zijn. Dus zo foutief is de informatie toch niet? Hooguit vergeten erbij te vermelden dat dat in het geval van korte duur is. ;-)

floere
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2019 09:30

Bedankt voor jullie reacties. Sorry voor mijn wat late antwoord maar zit met een hardnekkige griep...

't Is inderdaad een contract van lange duur, dus ik heb die 3 maanden extra te betalen.
Vroeg me alleen af hoe het zit met die plaatsbeschrijving. Die man is inderdaad daar geweest net voor we in het huis ingetrokken zijn.
Maar ik lees op internet dat een plaatsbeschrijving binnen de 2 maanden geregistreerd moet worden. In het contract staat ook dat ze onderwerp is van registratie. Maar wat is het gevolg als dat niet gebeurd is? Mijn opzeg was ook al gegeven voor ik de plaatsbeschrijving ontving...
Ik moet binnen de week reageren op de mail ivm aanvullingen en betalen (of ereloon betwisten)... Ik vind de rekening ook nogal duur (200 euro + 42 euro btw), terwijl er oorspronkelijk 150 euro (300 in totaal) gezegd was. Helaas heb ik dat nergens geschreven teruggevonden.

mava105
Berichten: 22352
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 07 okt 2019 10:27

Een PB die niet werd geregistreerd is evengoed geldig.

Terug naar “Huren”