Ingewikkelde Huur

FeedBoy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ingewikkelde Huur

#1 , 27 sep 2019 23:26

Beste,

Hierbij start ik mijn verhaal waarbij heel wat zaken best wel ingewikkeld zijn voor een gewone mens om correct antwoord te vinden op de vragen die op het einde van dit verhaal zullen gesteld worden.

In 2005 namen mijn vriendin met haar ouders hun intrek in een huurhuis. Daarbij werd een gewoon huurcontract opgesteld met de nodige plaatsbeschrijving ed.
In 2011 verhuisde haar moeder en partner en werd in samenspraak met de verhuurder het huurcontract overgezet op mijn vriendin. Moeder verhuisde en mijn vriendin bleef tot op heden in het huis wonen. Hierbij werd er geen nieuw huurcontract opgesteld, enkel een overeenkomst van overdracht van het huurcontract, evenals werd er geen nieuwe plaatsbeschrijving uitgevoerd.
Tot op heden waren daar geen problemen rond, doch door een geschil eist de moeder nu haar waarborg terug. Dit probeerde ze reeds bij de verhuurder te bekomen maar die ging daar niet op in gezien ze al meer dan 8 jaar weg is uit het huis en elders zolang al huurt. Blijkbaar had ze dat moeten doen bij het verlaten van de woonst. Nu eist ze dus dat haar dochter haar deze waarborg terug betaald. Ook is de moeder nog een som geld verschuldigd aan de verhuurder ivm een bedrag aan stookolie. Deze zegt dat mijn vriendin deze som moet ophoesten indien zij de woning zou verlaten.

De vragen zijn nu:
* in hoeverre is mijn vriendin verplicht om deze som geld aan haar moeder te betalen?
* Kan haar moeder haar hiervoor opvallen?
* wat moet er gebeuren met de huidige huurwaarborg die al zolang vast staat?
* zijn voorgaande mondelinge overeenkomsten geldig doordat er enkel een overdracht van huurcontract plaats vond en deze er niet in vermeld staan (geen nieuwe plaatsbeschrijving)
* is mijn vriendin verplicht om die som m.b.t. het verschuldigde bedrag van haar moeder aan stookolie te betalen aan de huisbaas?

Graag even jullie advies hierover.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 28 sep 2019 09:12

Staat die HWB op een geblokkeerde rekening?
Op wiens naam?
Indien op naam ban de dochter, moet deze het deel van de moeder uitbetalen.
Een addendum aan het huurcontract is voldoende indien alle partijen akkoord waren en ook ondertekenden.
Huurcontract blijft geldig alsook de plaatsbeschrijving.
Verhuurder kant maar 1 partij meer, en die moet de stookolie betalen. Aan die partijen dan om dat onderling te regelen.

FeedBoy
Topic Starter

#3 , 28 sep 2019 22:04

De HWB is ondertussen op naam van mijn vriendin gezet. Echter is er vroeger mondeling overeen gekomen dat de HWB zo mocht blijven staan. Er zijn echter geen bewijzen dat haar moeder hiervoor ingestemd heeft.

Ivm de stookolie overeenkomst kent de verhuurder inderdaad maar 1 partij meer. Dit is echter na zoveel jaren nu pad ter prake gekomen dat haar moeder, toen zij de huurwoning betrok, dit ging vergoeden. Dit is echter nooit gebeurd. Zelfs buiten medeweten van mijn vriendin om. Moet zij dan werkelijk dit vergoeden?

Reclame

Thomas Morus

#4 , 28 sep 2019 22:37

"Hierbij werd er geen nieuw huurcontract opgesteld, enkel een overeenkomst van overdracht van het huurcontract"

Uw vriendin heeft het contract daardoor overgenomen inclusief "alle lusten en alle lasten".
Het klopt dus dat de verhuurder zich enkel nog tot uw vriendin -als enige huurder- richt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

FeedBoy
Topic Starter

#5 , 28 sep 2019 23:32

In het huurcontract staat niets van een vergoeding van de stookolie die reeds aanwezig was. Ook werd dit niet medegedeeld bij de overdracht van het huurcontract.
Moet de verhuurder dan geen verhaal gaan halen bij de vorige huurder, gezien zij dit met de verhuurder besproken heeft, maar nalatig geweest is bij de vergoeding ervan?

FeedBoy
Topic Starter

#6 , 28 sep 2019 23:35

Je kan toch moeilijk een belofte van een vorige huurder overnemen als je daarvan nooit op de hoogte bent gesteld?

Ik neem als voorbeeld... je koopt een gsm toestel die nog word afbetaald door de vorige eigenaar. Dan hoef je toch zelf die lening niet af te betalen? Je neemt toch gewoon het toestel over? Of zie ik dit verkeerd?

Thomas Morus

#7 , 28 sep 2019 23:45

" Hierbij werd er geen nieuw huurcontract opgesteld"

Het gaat hier niet over een verkoop maar wel over de overname van een lopend huurcontract.
Dat is dus met alle verplichtingen van dien. Men neemt de plaats in van een vorige contractant.
Hoe die overname gebeurt is een zaak tussen de twee huurders, niet tussen huurder en verhuurder.
De overnemer treedt in de plaats van de overlater met alle verplichtingen eraan verbonden.

"Nu eist ze dus dat haar dochter haar deze waarborg terug betaald."

Dat is eigenlijk correct. Wanneer de dochter haar huur ten einde is zal ze op haar beurt de waarborg terugkrijgen van de verhuurder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105

#8 , 29 sep 2019 09:18

Als de moeder dat geld vroeger wilde, had ze dat dienen te regelen bij de overdracht van het huurcontract en niet 8 jaar nadat ze het huis verlaten heeft.
Zelfde als alle verbruikskosten van gas, water en electro.. Met dergelijke afrekeningen wacht je geen 8 jaar.

Terug naar “Huren”