kijkdagen bij verkoop huurwoning

katjaken
Topic Starter

kijkdagen bij verkoop huurwoning

#1 , 18 aug 2009 07:01

Ons huurappartement staat nu ongeveer 1 jaar te koop.
Dit gebeurd door middel van een immokantoor.
Wat ik wou weten is of je als huurder verplicht bent om mensen toe te laten wanneer zij dat willen.
Ik gaf te kennen dat wij enkel mensen toelaten na mijn werkuren in de week.
Tijdens de dag gaan wij werken en in het weekend zijn wij bijna of nooit thuis.
Het immokantoor verwijt ons nu dat wij niet willen meewerken terwijl wij op voorhand hebben laten weten welke momenten voor ons pastten en wanneer niet.
Wat als wij weigeren om tijdens onze afwezigheid mensen binnen te laten door middel van huisbaas met sleutel, ik heb dit geweigerd omdat ik niet wil dat iemand onze woning betreed als wij niet thuis zijn.
Kan iemand zeggen wat onze rechten en plichten zijn bij een verkoop van een huurwoning in verband met de kijkdagen ?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 18 aug 2009 10:01

Wat staat er daarover in uw huurcontract? Zou me verbazen dat dat daarin niet geregeld is.

JohnD

#3 , 18 aug 2009 16:09

De wet regelt enkel iets bij verkoop van het pand en bij opzeg van de huurovereenkomst gedurende de laatste drie maanden van de huurperiode, gewoonlijk word hier 3x2 of 3x3 uur per week als normaal voor beschouwd. U kan in onderlinge overeenkomst met het immokantoor andere ueren afspreken (schriftelijk !). Indien je niet akkoord gaat zal de verhuurder naar de vrederechter moeten stappen.

U bent niet, en niemand kan u verplichten de woning te laten bezichtigen tijdens uw afwezezigheid.

Ik kan me moeillijk inbeelden dat je als huurder verplicht kan worden voor de duur dat de woning te koop staat (hier dus reeds een jaar), je woning te pas en te onpas te laten bezichtigen.

Is jouw huurkontrakt reeds opgezegd ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

j.demoor

#4 , 19 aug 2009 12:50

De huurder mag de verkoop van het verhuurde pand niet nodeloos hinderen. Bij ontbreken van enige overeenkomst inzake bezichtiging bij verkoop zal de vrederechter desnoods een regeling opleggen.

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

‘De beslissing dat beklaagde zich schuldig heeft gemaakt aan huisvredebreuk door gebruik van valse sleutels wordt naar recht verantwoord, als de rechter vermeldt dat beklaagde, door het appartement of het huis binnen te gaan tegen de wil van de bewoner ervan, een onrechtmatig gebruik heeft gemaakt van de sleutel die in zijn bezit was‘[Cass. ARC86AF1-1,15 oktober 1986,Arr.Cass. 1986-87,188,Noot:Zie Cass., 9 juli 1872( Bull. en Pas., 1872, I, 448 )].

U kan hiertegen dus strafklacht neerleggen bij de procureur des Konings,schriftelijk rechtstreeks of mondeling via de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”