Huuropzeg - Bemiddelingskosten

ace
Topic Starter

Huuropzeg - Bemiddelingskosten

#1 , 17 aug 2009 14:09

Momenteel huur ik een appartement, met een huurcontract van korte duur. Ik huur het appartement nu een goeie 2 jaar en zou mijn huur willen opzeggen. In het contract staat een clausule (art. 16) dat bij vroegtijdig opzeggen van de huurovereenkomst er een boete betaald moet worden van 1 maand huur+btw
en dat ik pas van mijn huurlast verlost ben op het moment dat er een nieuwe huurder is gevonden, anders ben ik verplicht huur te betalen tot einde contract (na 3 jaar).

Aangezien ik binnen anderhalve maand al wil verhuizen en er dus baat bij heb dat er zo snel mogelijk een nieuwe huurder gevonden wordt, heb ik reeds een
opdracht tot herverhuur gegeven aan het immokantoor waarmee de verhuurders van het appartement samenwerken.

Nu las ik vandaag een artikel dat er een nieuwe wetsvoorstel van Mevr. Schelfhout gestemd is en reeds van kracht is, dat de huurder geen 'bemiddelingskosten' meer hoeft te betalen van 1maand huur+btw. Ben ik dankzij deze wetswijziging nu vrijgesteld van het betalen van deze kosten, ook al staat dit zwart op wit in mijn contract?

Als ik het wetsvoorstel lees vind ik hier geen duidelijk antwoord op.

Alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 aug 2009 14:40

De huurder hoeft geen bemiddelingskosten meer te betalen als hij geen opdrachtgever is aan het immokantoor.

In dit geval bent u dat wel, u heeft immers het kantoor verzocht een vervangende huurder te vinden.

Al bij al een zeer goedkope oplossing om een contract van bepaalde duur te verbreken.

ace
Topic Starter

#3 , 17 aug 2009 15:07

Bedankt!

Ik heb hier nog een bijkomende vraag, wel off-topic:
Word ik ontheven van mij huurlast op het moment dat er een nieuwe huurovereenkomst is of op het moment dat de nieuwe huurder het pand kan/wil betrekken?

Reclame

Vandebos

#4 , 17 aug 2009 15:12

logischerwijze vanaf het oenblik dat de nieuwe huurder het betalen van de huur op zich neemt. Dit kan is normaliter de datum gestipuleerd in het contract.

Terug naar “Huren”