kan me huisbaas iets doen

citroentje
Topic Starter

kan me huisbaas iets doen

#1 , 12 aug 2009 01:40

Op 28-7 kregen we van de huisbaas een gewone en aangetekend schrijven dat we de woning moesten verlaten tegen 28-1-10.
De reden zijn zoon kom in de woning.
Nu zit ik met enkele vragen,de boiler werkte niet meer toen we er een tijdje in woonde volgens hem was er niets aan,nu op onze kosten hebben we er een nieuwe gehangen,die is nu anderhalf jaar oud.We willen die nu ook afhalen en de oude terughangen.
Nu wij gaan nu een huisje kopen en zouden eindelijk binnen drie maanden verhuist zijn zijn wij verplicht om de huur verder te betalen tot eind januarie,hij heeft tenslotte ons huurkontrakt opgezegt en dit terwijl die pas terug verlengt was voor drie jaar.
Nu wat gebeurt er met de intresten van de waarborg,wij hebben het in zijn handen moeten geven en hij heeft het op zijn rekening gezet,intresten spreek hij niet over.Nu zit hij al te zeggen jamaar je krijg pas je waarborg terug als er geen schade is.Nu een plaatsbeschrijving is er nooit geweest.Toen we de sleutel kregen en wij het huis inkwamen met de eigenaar was de andere zoon nog aan het verhuizen het huis stond nog vol gerief en dat heeft zijn rommel achter gelaten in de woning en er rond.Wij hebben alles opgeruimd en zijn gerief gestampeld in een tweede garage die we hadden,de eigenaar weet dit en die ging het ook komen verwijderen maar idit is nooit gebeurt.
Kan de eigenaar van de waarborg aftrekken door zogezegt schade maar die eindelijk geen schade van ons is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 12 aug 2009 07:14

Dit forum heeft een uitstekende 'zoekfunctie', gebruik bijvoorbeeld de trefwoorden 'huurwaarborg' - 'plaatsbeschrijving' en je hebt al een hele reeks topics over dit thema.
Op de link bij de berichten van 'Vandebos' heb je ook een vrij volledig documentatiepakket.
Verder kun je op de site voor 'huurders' ook veel informatie vinden.

digits

#3 , 12 aug 2009 14:59

Van wat ik uit andere vragen heb geleerd kan ik volgende besluiten:

* tenzij je al een zeer oud huurcontract hebt, is het ontbreken van een plaatbeschrijving voordelig voor jou. De huisbaas moet dan namelijk bewijzen dat het huis nu in andere staat is dan toen jij het gehuurd hebt. Dit is zeer lastig.
* vervangen van boiler moet normaal gebeuren op kosten van de verhuurder. Stel de verhuurder voor om de boiler over te kopen ? Hopelijk heb je er dan wel nog een factuur van bewaard...
* intresten op waarborg zijn voor jou. normaal staat een waarborg op een geblokeerde rekening, en dan krijg je die automatisch. Indien de waarborg op een rekening staat van de verhuurder, dan moet hij jou de wettelijk vastgelegde intresten betalen die een pak meer zijn dan gangbaar bij banken (ik dacht rond de 7%, dat moet je eens opzoeken)

Succes.

Reclame

Vandebos

#4 , 12 aug 2009 16:12

Van wat ik uit andere vragen heb geleerd kan ik volgende besluiten:

* tenzij je al een zeer oud huurcontract hebt, is het ontbreken van een plaatbeschrijving voordelig voor jou. De huisbaas moet dan namelijk bewijzen dat het huis nu in andere staat is dan toen jij het gehuurd hebt. Dit is zeer lastig.
* vervangen van boiler moet normaal gebeuren op kosten van de verhuurder. Stel de verhuurder voor om de boiler over te kopen ? Hopelijk heb je er dan wel nog een factuur van bewaard...
* intresten op waarborg zijn voor jou. normaal staat een waarborg op een geblokeerde rekening, en dan krijg je die automatisch. Indien de waarborg op een rekening staat van de verhuurder, dan moet hij jou de wettelijk vastgelegde intresten betalen die een pak meer zijn dan gangbaar bij banken (ik dacht rond de 7%, dat moet je eens opzoeken)

Succes.

Opgepast!!! de verhuurder dient pas de gerechtelijke intresten te betalen op de waarborg vanaf het ogenblik dat de huurder hem hieron heeft verzocht. Voordien geldt de gemiddelde bank intrest.

Verder kan je een tegenopzeg doen, dan dien je die 6 maanden niet uit te doen. Lees dit na in de brochure huurwetgeving die je in de link in onderschrift kan terugvinden.

Terug naar “Huren”