@marco Auerelius
Wij hebben heel die winkel al afgegaan: CAW hangt af van gemeente en onze gemeente valt buiten de regio waarin zij helpen. GGZ Sara ook geen succes. Het beleid van de mobiele teams is gewijzigd en ze kunnen haar niet meer ondersteunen.
Een sociale woning hebben we proberen aanvragen, maar het is een wachtlijst van minstens 13 jaar en daar heeft ze geen hulp.
Begeleid wonen hebben we ook aangevraagd, maar dat is onbetaalbaar zonder PVB, en daarvoor moet ze eerst op een wachtlijst van 22 jaar.
Hij/Ze krijgt geen steun van het ziekenfonds want een vereiste voor invaliditeitsuitkering is dat je gewerkt moet hebben, het feit dat je letterlijk invalide (gehandicapt) bent, dat is niet genoeg. Ze kan niet werken door haar handicap, en ze krijgt geen invaliditeitsuitkering omdat ze niet gewerkt heeft. Of om het met een boutade te zeggen: Ze krijgt een zwemvest op voorwaarde dat ze eerst leert zwemmen.
Hij/ze heeft ondertussen al twee zelfmoordpogingen achter de rug maar toch komt ze niet in aanmerking voor beschut/beschermd wonen. Ze zeggen: "We willen wel helpen, maar we kunnen niet, we hebben niet genoeg middelen". We hebben zelfs al een brief gestuurd naar de schepen van de gemeente en naar Minister Vandeurzen maar daar hebben we nog geen klaar en duidelijk antwoord van gekregen.
Het enige dat ze zeggen is: "Zoek op de privé huurmarkt" of "Ga naar een daklozencentrum", maar ik vrees dat ze in een daklozencentrum niet de nodige zorg kunnen verlenen aan iemand met zware psychiatrische stoornis en een beenamputatie.
De diensten zeggen zélf dat ze het schandalig vinden dat ze hem/haar niet kunnen helpen omdat de Vlaamse overheid niet genoeg middelen geeft.
De mevrouw van het OCMW zei dat er vanuit stad Antwerpen bvb veel meer mogelijkheden zijn maar vanuit de huidige gemeente niet.
En dan nog een probleem: als ze nu gaat wonen in een woning in een andere gemeente worden al die wachtlijsten weer vanaf 0 begonnen.
Vele mensen waar we ons verhaal aan vertellen zijn gechoqueerd of geloven het zelfs niet tot ze haar zien... Dan raden ze ons aan om naar de pers te stappen, maar dat durft hij/zij niet. (wat ik begrijp als je een angststoornis hebt)
Allemaal wel bedankt voor de reacties, hopelijk vinden we snel een oplossing... Op mijn kosten dan, want blijkbaar betalen we niet genoeg RSZ en sociale bijdragen om een fysiek en mentaal gehandicapte een dak boven haar hoofd te bieden...
Sorry voor mijn intonatie. Niet slecht bedoeld. Ik ben heel dankbaar voor de reacties !