Een dringend vraagje over het onderhoud van de ketel bij een geval van woninghuur (appartement):
Bij beëindiging van het contract eist verhuurster plots nog € 75 voor het onderhoud van de ketel (voor de voorbije 20 maanden).
--> in het contract wordt deze kost nergens expliciet behandeld
--> wel is er een artikel "bijkomende kosten" (dat verwijst naar artikel 7 en 8 van de woninghuurwet).
- Hierin staat een lijst van "bijkomende kosten die door de verhuurder in rekening worden gebracht"
- Het gaat om "verwarming / schoonmaak / elektriciteitsverbruik van de gemeenschappelijke delen" en het "onderhoud van de lift".
- Het artikel bepaalt bovendien dat "de lijst van bijkomende kosten of lasten niet kan worden uitgebreid"
- Er wordt een "forfaitair of vast bedrag" bepaalt en gesteld dat er "in dit geval geen saldoafrekening is".
- (Ten slotte wordt artikel 7 §2 Woninghuurwet geciteerd, nl. mogelijkheid tot herziening door de vrederechter)
--> Valt het onderhoud van de ketel onder deze "bijkomende kosten"?
-In dat geval kan de verhuurster naar mijn mening niets extra eisen, aangezien er een vast bedrag wordt bepaald (bovendien is dit niet eens opgenomen in de lijst).
- Is het daarbij van belang of het gaat om een "gemeenschappelijke" ketel voor het appartementsgebouw?
--> Of valt dit ketelonderhoud daarentegen onder "onderhoudsherstellingen"?
- Het huurcontract citeert in dit kader gedeeltelijk artikel 1754 B.W. door te stellen "De huurder zal de herstellingen uitvoeren die de wet of de gebruiken hem opleggen. Het betreft doorgaans onderhoudsherstellingen."
- Is ketelonderhoud een "huurherstelling"?
Ik kan enkel constateren dat het alvast niet in de lijst van artikel 1754 BW valt, maar wat het "plaatselijk gebruik" zegt weet ik niet...
BEDANKT voor elke mogelijke toelichting of praktijkvoorbeeld, ik vind niet meteen rechtspraak terug...
Hopelijk kunnen jullie mij helpen, want de verhuurster dreigt er ondertussen mee om hiervoor naar de rechter te stappen...
MERCI!