Verhuurders willen namelijk zeker zijn van één zaak: kan de kandidaat in kwestie de huur van het pand aan?
Daar gaat het hem om, niet meer of niet minder.
Als ze iets zou willen huren van pakweg 7 à 800€ dan zal dat voor haar onmogelijk zijn. Als ze iets wil huren dat binnen haar budget past dan zou ik als verhuurder absoluut genoegen nemen met een bewijs van uitkering als inkomen.
Onze 2 langste (van de 3) huurders leven van een uitkering, waarvan 1 op ziekenkas. De huurprijs moet betaalbaar zijn rekening houdend met inkomen, of het nu om een loon of uitkering gaat.
Het vragen naar loonfiches is voor een verhuurder slechts een middel om te weten wat voor vlees je in de kuip krijgt en of de kandidaat-huurder solvabel is. Zelfs dat is maar een slag in het water natuurlijk want je weet nooit wat de toekomst brengt. Het is niet omdat iemand vandaag werk heeft dat die dat de volgende maand ook nog heeft. Mensen met een vast loon kunnen dan weer boven hun stand leven en schulden maken. Mensen met een uitkering kunnen een tijd geschorst worden als ze betrapt worden op zwartwerk - ook al meegemaakt...
Ik bedoel maar: het is niet omdat er naar loonfiches gevraagd wordt, dat een bewijs van uitkering niet evengoed aanvaardt zou worden (als de huurprijs binnen het budget valt welteverstaan). Het is denk ik meer een routine geworden om naar die loonfiches te vragen.