Geachte lezers,
Ik kom hier voor raad in verband met mijn probleem met de huisbaas, het gaat namelijk over huurwaarborg......
Ik ben een student van 21 jaar, en ik heb een appartement gehuurd van september tot eind juni. Ik huur deze appartement van een mevrouw al 2 jaar achter elkaar. Het gaat hier niet over een kot... maar een appartement met living, slaapkamer en badkamer. Elke jaar vind ze een heel speciale reden om de betaalde waarborg voorzichzelf te houden.
Geval vorige jaar ::::::
*normale zelfgemaakte contract
*500 euro huurwaarbrog en 250 euro voorschot voor water en elektriciteit
*geen domicilie
*geen plaatsbeschrijving bij inkom en uitgaan, geen bewijs van sleutel overhandiging.
*eindcontract, alles was goed volgens haar maar wanneer ik thuis kwam kreeg ik een telefoontje 1 week later met een factuur van 180 euro! Ik had plakband op rondom stopcontact, deuren en ramen geplakt want tis alsof je buiten woont overaal komt er lucht binnen!!! Niets is luchtdicht... ik had plakbandrestjes vergeten te verwijderen bij een raam en daardoor had ze zonder te verwittigen een firma gebeld om die werk van 5 min uittevoeren maar een factuur van 180 euro! De vensterclenaer kwam van 90 km verder dan de appartement! Waar net voor de deur eentje is... met alle gevolg van discussie en bezwaar heb ik toch die 180 euro laten bijhouden want ja ik heb plakband restjes vergeten te verwijderen bij die raam... maar wat ik raar vindt, is die firma gekomen in 5 mei maar factuur zegt ergens midden april... die kwam bij haar streek rond kotrijk, en de appartement bevind zich dicht bij middelkerke... ik weet zeker dat ze alle ramen ook laten opkuisen van binnen en buiten en die plakband restje waar geen 5 min werk is... ze heeft enkel die vermeld op die factuur zodat ik voor wat extra's opdraai...ja omdat de geldbedrag van 500 euro bijhaar rekening stond, ik was zo dom om te geloven en te storten op haar rekening.... er zit iets met die factuur want plakbank restjes waar geen 5 min werk is laten verwijderen en een factuur van 180 euro en noch de firma van 90 km ver kwam.. en geloof het of niet volgende jaar die ik opnieuw heb gehuurd zat hier en daar nog wat plakband restjes... ik denk gewoon een familie die factuur opgesteld heeft en mevrouw zelf plakbandrestjes verwijderd heeft...
Eind contract eerste geva samengevatl::
*180 euro betaald voor 5 min werk!
*geen intrest terug gekregen van de 500 euro noch de 250 euro...
*90 km verder een firma gebeld, (net voor haar huis, waar ze woont!), en resultaat plakbandrestjes zijn er nog hier en daar nog aanwezig. Want heb dit 2de jaar opnieuw gehuurdn
*die ramen zijn oud volgens mij, maar echt versleten of schade door de aandere vakantie huurders... want in zomer is dit een vakantie woning... vertoond schade en er is sprake van overmacht "zeezout tast aan! En kalkafzetting". En die raam is niet te beschrijven, als je toe doet er is een split van 2 cm, gaat niet goed dicht, die constructie is als pasta je kan uw hand in die aluminium duwen of laten bewegen! Zo erg is de staat van die raam e! En madam weet er precies! Zeer goed ervan!... voor ik i kwam had zelf problemen om die raam open te doen ze zei tegen me """ah jha tis de kalkafzetting en de zeezoutwatervocht e jonge"""""
Tweede jaar gehuurd zelfde plaats... ik had mijn les geleerd en heb extra werkjes en details toegevoegd om safe te zijn deze jaar...
*800 euro waarborg op geblokeerde rekening,
*250 euro elektriciteit cash overhandigd met schrijftelijk bewijs.
*domicilie op geplaast,
*er is een normale huurcontract getekend volgens de wetgeving en heb gekregen van huurbonds als ik me goed herener.
*er is een inhoudbeschrijving (2 zit, tv, kast) maar geen plaats beschrijving! (Er is een living, badkamer, slaapkamer.. dit zinnetje is de plaatsbeschrijving).. geen foto,s, geen expert... niets....
Verhaal van deze jaar:
*Zoals vorige jaar... alles is goed. Ik had gevraagd 5 keren om met mijn rond te gaan! Dat alles goed was of niet! Ze wou dit niet! Had nog eens gevraagd en ja ze had geen hoesting ofz...
*sleutel overdrag om 3 uur, er hangt een te koop plaatje aan de buitenkant van de raam met zeer sterke lijm! Dus zeker 20 min bezig zijn voor dat je die afkrijgt want er waren 2 plaatjes ik had er eentje verwijderd 9 maanden geleden... maar de raam ging niet goed open en dicht, en ze weet perfect! Eind juni. Met bewijs sleutels overhandigd alles was goed. de raam die verstelen, oud, schade en slijtage vertoond waar ze op hoogte is en al zo was voordat ik woonde... en er is sprake van overmacht "zoals kalkafzetting en zout afzetting waar ik niets aan kan doen dan wekelijks wat zachtjes open te doen en wat schoen maken en paar druppeltjes smeerolie op doen..... die raam ging niet meer open! Echt raar die zat muurvast! Mijn vader wou die raam open doen, en die mevrouw begon te roepen "meneer afblijven straks maak je die kapot, meneer laat het ik bel een technieker, meneer stop a.u.b." wtf is mis met haar!!! we waren niet akkord met een technieker want ze laat ons niet om te kijken wat er aan de hand is met de raam, die ga niet open maar wel op kip stand..... en we hebben gezegt dat we niet akkord waren met technieker die gebeld zou worden want ze laat ons niet nakijken.
*toen we terug zijn vertrokken naar huis 140 km rijden. om 8 uur kreeg ik een email opnieuw, ik dacht van wat gaat ze me wijs maken deze jaar!... dat is kapot dit werk niet die open niet daar is schade. Ik heb 3 afspraken gemaakt die komen langs voor herstellen.... ik had toen 5 - 6 keer gezegt controleer het e maar ze wou het niet... we zijn direct terug gekeerd omdat we niet akkoord waren, wat werk gerief meegenomen en alles in orde gemaakt... maar kraan die afgerukt is van zijn plaats of kast.... WTF! Onmogelijk! ik heb waarborg betaald dus ik zal zeer goed weten dat het verhaald zal worden op me maar deze heb ik niet aangericht! Die kraan was perfect op zijn plaats want mijn moeder had de laatste afwas gedaan en die kast, echt wow... wtf! ... maar ja ik heb alles zelf met mijn vader gefixt om geen ongemaak of conflict te voorkomen.
* laatste klus, de raam die verstelen, oud, schade en slijtage en overmacht... en mevrouw wou ook toen niet dat we aan die raam komen want ze had technieker gebeld ofz.. we waren niet akkoord. Er is ook een rare ding, we vertrokken om 3 uur alles overhandigd en alles was oke,maar aan de raam hangt er een te koop plaatje!!!. maar die was wel nog aan de raam e! Buiten.... 4de verdieping... als we terug zijn gegaan rond 8 - 9 uur, was die plaatje wel verdwenen e! Toen ik vroeg van heb je die raam wel opengekregen nu? Ja dan was ze wel beetje geschokt dat we het opmerkten maar wou niet dat we aan die raam komen e! Dit was hoe ze het raam openkreeg
"heb dit laten schrijven door haar hoe ze het open kreeg, zodat ik bewijs heb " Schuin open gekregen terwijl die in kipstand stond... Maar dan staat het raam helemaal schuin en in kipstand mag je dit niet kunnen openen, En met de positie "open" kan het niet open.Het raam moet op de gewone gebruikelijke manier open kunnen he anders wordt het helemaal kapot getrokken."
Ja hallo, je hebt het wel zo open gedaan e, WTF!!!, en 8 uur later kwamen de vakantiehangers blijkbaar! Dus ja, ik ga niet opdraaien voor de kosten van de technieker voor de raam die ik niets mee te maken heb!...
Nu wil ze de waarborg noch de 250 euro voorschot voor water en elektriciteit niet vrijgeven (bewijs en door beide getekend dat die 250 euro voorschot is voor water en elektriciteit).... ze wilt wachten tot de factuur zodat ze van die 250 euro kan aftrekken, zodat ik niets aan kan doen ofz...
Heb opgezocht op internet en er staat
""""Over de staat van de huurwoning zegt de wet dat "de verhuurder het gehuurde goed, in alle opzichten, in goede staat van onderhoud aan de huurder moet leveren en tijdens de duur van de overeenkomst in zodanige staat moet onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het bestemd is".
Gedurende de hele overeenkomst moet hij de nodige herstellingen uitvoeren, behalve het normale onderhoud dat ten laste van de huurder valt (deuren en raamvensters). Een belangrijke uitzondering op de herstelverplichting van de huurder is normale slijtage en overmacht: de huurder moet nooit instaan voor het herstel van slijtage door ouderdom of schade door overmacht.
Overmacht betekent dat er een gebeurtenis was die de huurder niet gewild heeft en dat hij die gebeurtenis onmogelijk kon voorzien.
Kunnen jullie mij a.u.b. raad geven?