Huren als werkende en student Leuven

LanaRamaekers
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huren als werkende en student Leuven

#1 , 16 jun 2019 20:02

Hallo,

Ik heb een vraag in verband met huren in Leuven (Heverlee). Ikzelf werk al een jaar (als doctoraats’student’), en mijn vriend studeert nog 1 jaar na dit jaar. Wij zijn aan het rondkijken om iets (groters) te huren, een appartement of woning in of rond Leuven voor minstens 3 jaar te huren. Nu huren we een studentenstudio.
Nu horen wij van verschillende verhuurders andere dingen omtrent domicilie. Voor sommige is het voldoende als ik alleen mij domicilieer, wat ook de bedoeling is, en mijn vriend (nog) niet. Andere willen dan liever dat we beiden gedomicilieerd zijn, maar voor een student is dit niet zo vanzelfsprekend.
Mijn vragen zijn:
Wat zijn de risico's voor de verhuurder als hij ons aanneemt voor 1 jaar, en dan niet 100% volgens de strenge regels van stad Leuven over samenwonen (hierin staat dat het niet mag, student en werkende in een gezinswoning)? Aangezien het voor sommige geen probleem is en voor andere wel. En voor de huurders (ons)? Wordt dit snel gecontroleerd en een proces-verbaal opgesteld, met vroegtijdige beëindiging van contract door bv de wijkagent of zou dit risico eerder klein zijn aangezien het maar tijdelijk is? Vanaf juli 2020 zou mijn vriend zich ook kunnen domicilieren.

Albast bedankt,
Groeten,
Lana

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 jun 2019 20:09

Het is voor een verhuurder voldoende dat 1 persoon in de huurwoning is gedomicilieerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 16 jun 2019 20:14

Je hebt 2 dingen waar je rekening mee moet houden, enerzijds de zeer betwistbare regelgeving van de stad Leuven die domiciliering moeilijk maakt, anderzijds de contractuele verplichtingen tussen u en uw verhuurder. Ik kan u al gerust stellen dat de wijkagent of de stad Leuven niets aan uw huurcontract kunnen doen, het enige dat ik verwacht is dat ze de domiciliering van uw vriend gaan proberen tegen te houden. De verhuurder kan wel het contract opzeggen als u het niet naleeft.

De gemakkelijkste oplossing zou dus zijn kiezen voor een appartement waar enkel uw domicilie verplicht is.

Reclame

Terug naar “Huren”