Mijn zus, mijn vriend en ik wonen samen in het appartement van mijn ouders en zijn allemaal werkend dus betalen wel een klein bedrag aan huur (zonder huurcontract).
Nu zou mijn zus weggaan, en zouden mijn ouders deze kamer graag verhuren aan een niet-student.
Aangezien het om een appartement gaat, en deze dus niet in units is opgedeeld, zijn we eigenlijk verplicht om gezamenlijk 1 huurcontract te hebben met alle bewoners.
We weten niet zo goed hoe we dit zouden moeten aanpakken, aangezien mijn vriend en ik natuurlijk nog steeds voor een lagere prijs zouden huren, maar dit dan niet dezelfde prijs zou zijn voor de medebewoner.
Bovendien houdt dit samenwonen dan ook nog eens in dat je mee verantwoordelijk bent voor de schulden van de medebewoner terwijl we dit liever onafhankelijk zouden houden.
We hadden ondertussen ook al een eventuele huurder gevonden viavia die momenteel een uitkering krijgt, en we leidden ook af dat officieel samenwonen impact zou hebben op haar uitkering, wat we dus ook liever vermijden.
Zijn er nog andere mogelijkheden dan een gezamenlijk contract?