Hier ben ik weer met de kotbaasperikelen.
Miserie 1:
We hebben het stopsel van de lavabo vervangen. Dat stopsel had een kliksysteem (druk 1x, is open, druk nog 1x, is dicht). Omdat het stopsel niet meer klikte, moesten we van de huisbaas een nieuwe kopen. Dat spel heeft ons 50 euro gekost! We hebben ze er al op gewezen, voordat we een nieuwe hadden gekocht, dat het stopsel in het begin al niet meer goed werkte: het klikte wel, maar in gesloten toestand bleeft het water niet staan. Dat geven zij ook toe. Toch hielden zij voet bij stuk: wij moesten een nieuwe kopen.
Dit hebben wij dan ook gedaan: we zijn naar dezelfde winkel gegaan waar zij hun sanitair hebben gekocht, hebben het oude stopsel meegenomen, de verkoper heeft ons een gelijkaardig model gegeven (ook roestvrij staal, ook met kliksysteem).
Wat nu? Kotbaas is boos : het moet EXACT dezelfde zijn.
Miserie 2:
Nadat we één volledige dag hebben gewijd aan alles te kuisen, en één volledige dag aan de verhuis, is kotbaas niet content met de staat van het kot: hier en daar is nog wat stof of een pluisje te vinden. Het tapijt is volgens kotbaas ook niet goed gedaan. Die hebben wij nochtans deftig gestofzuigd. Nadat we alles verhuis hadden is er wel een glazenmaker gepasseerd om een ruit te vervangen, wie weet is het door die 4 extra paar voeten weer stof in het tapijt gekropen. Ramp! Volgens ons is er met dat tapijt niks mis mee.
In de slaapkamer ligt er vinyl. Door normaal gebruik (ons bed heeft er een heel jaar opgestaan) zijn er hier en daar wat inkepingen in de vinyl, en één plekje (neem een diameter van 2 cm of zo) is het gescheurd. Kotbaas zei: herstel dit. Hebben we ook gedaan: we hebben het dichtgeplakt. Kotbaas is boos.
Wat zegt kotbaas? "Ik trek 40 euro van de waarborg af voor die vinyl en voor het extra kuisen van het tapijt."
Miserie 3:
Kotbaas heeft eerder gezegd: als ik alle afrekeningen binnen krijg (elektriciteit, enz...) kan ik beslissen over de waarborg. Wij betaalden maandelijks 130 euro vast voor de extra kosten. Dus in mijn ogen heeft kotbaas geen recht om dit te doen: die afrekening van de extra kosten heeft niks te maken met de waarborg aangezien we dit elke maand betaalden.
Wat is nu de beste oplossing? Toch maar akkoord gaan met die 40 euro en nadien wel zien wat we tegen de kotbaas kunnen doen? Of best naar de vrederechter gaan? En wat met het stopsel? Aangezien het al niet werkte, was het eigenlijk toch al ten laste van de verhuurder, dus mag de verhuurder geen herstelling ten laste leggen aan de huurder hiervoor, zegt de huurwet.
Help me a.u.b.!