Huur handelspand

Bertdecru
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huur handelspand

#1 , 31 mei 2019 18:13

Beste,

Ik had een mondelinge overeenkomst voor de huur van een Handelspand. (Horeca)
Er moesten nog enkele punten onderhandeld worden met een 3e partij (Brouwerij) gezien de huisbaas dacht hieraan verplicht te zijn.

Ik heb het contract bekeken en blijkt dat het al zeer lang vervallen was.

De huisbaas was hier zeer tevreden over. Hij ging het contract aanpassen zodat we dit zo snel mogelijk konden afronden.

Uiteraard werden langs mijn zijde de nodige kosten gemaakt... (boekhouder, tijd & verlof gezien ik momenteel nog in loondienst werk)
Ook mijn werkgever is op de hoogte van de plannen dus mijn ontslag is quasi rond.

De huisbaas is daarna van de aardbol verdwenen.
Na lang aandringen heb ik dan gisteren een telefoontje gekregen met de fijne mededeling dat hij het pand verhuurde aan iemand anders.
(Iemand die gebonden was aan een àndere brouwerij, dus in eerste instantie het pand niet kon huren, tot bleek dat dit vrij van brouwer was, dankzij mij.)

Zowel ik, huisbaas, huidige uitbater van het pand en de vertegenwoordiger van de brouwerij waren dus op de hoogte van de overeenkomst.
Is er iets dat ik kan doen?

Niet alleen is onze droom in het water gevallen, maar werden enkele drastische stappen al gezet (ontslag etc).
Achteraf bekeken niet zo slim, maar te laat...

Alle hulp is welkom!
Alvast bedankt,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2019 18:18

Als de huisbaas zegt dat men enkel nog onderhandelde maar nog geen definitie akkoord was, je geeft geen enkel bewijs dat het aan u verhuurt was, het is niet de exuitbater die daar over beslist maar de eigenaar, tenzij de hoofd huurder de brouwerij is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 mei 2019 20:41

Lijkt me een voorbeeld van een culpa in contrahendo, veel zal afhangen van de bewijzen waarover u beschikt. U kan proberen een schadevergoeding vragen voor de schade die u heeft opgelopen t.g.v. het onzorgvuldig afbreken van de onderhandelingen.

Google de term eens.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Huren”