Schade verhuurwoning

Bruinbeer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Schade verhuurwoning

#1 , 25 mei 2019 11:32

Een jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht en verhuur dit nu ongeveer al een jaar.

Twee weken geleden kreeg ik telefoon van de huurder dat er water lekte uit de vaatwasmachine en dat dit het keukenmeubel had aangetast.

Bij nadere inspectie bleek dat de vaatwasmachine was losgekomen in het keukenmeubel en dat deze naar achter was geduwd. Hierdoor kan de vaatwasmachine nog steeds dicht, maar niet meer voldoende om waterdicht te zijn, waardoor dus water is gaan lekken.

Vervolgens telefonisch contact opgenomen met de oorspronkelijke keukeninstallateur waarbij ik vroeg of deze schade herstelt kon worden onder garantie. Deze bevestigde dit.

Vorige week is die persoon langsgekomen, heeft de vaatwasmachine opnieuw vastgezet en het meubel herstelt.

Vandaag kreeg ik een factuur in de bus van ongeveer €500 incl. btw.

Dit is geheel overwacht gezien ik telefonisch bevestiging gekregen had dat dit onder de garantie viel.

Wat moet ik nu doen?

Zelf veronderstelde ik dat er garantie was, maar ben dit niet zeker. Is er wettelijk een garantie op keukens in nieuwbouwhuizen?

Kan ik de factuur betwisten? Kan natuurlijk nergens bewijzen dat de installateur instemde met het herstellen binnen garantie gezien het contact telefonsich was.

Indien ik de factuur niet kan betwisten, valt dit onder de huurwaarborg van de huurder? Deze had immers kunnen merken dat de vaatwas niet volledig kon sluiten. Waarschijnlijk werd de vaatwas ook meerdere keren gebruikt met waterverlies alvorens ik gecontacteerd werd.

Valt deze waterschade eventueel onder de brandverzekering?

Wat zijn mijn opties?

Speciaal een nieuwbouwhuis gekocht om dergelijke problemen te vermijden en de miserie begint al ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 25 mei 2019 13:48

Begin in elk geval met aangifte bij uw brandverzekering. Op het eerste gezicht is dit iets dat ten laste van de huurder is (niet wachten tot einde huur voor waarborg en zo).

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 mei 2019 15:55

Die vaatwasser kan enkel maar loskomen, en naar achter schuiven, door de deur veel te hard toe te slaan. In feite dus huurschade.
Het is nooit een goed idee elektrische toestellen, zoals vaatwasser mee te verhuren. Daar is te veel last mee. Je kan wel de ruimte en aansluitmogelijkheden voorzien, maar dan zonder inbouwtoestel. Daar moet de huurder dan zelf maar voor zorgen. Ik spreek uit ondervinding na gedurende dertig jaar het beheer van huurhuizen te hebben waargenomen. De laatste 15 jaar heb ik nooit nog 1 woning verhuurd met inbouwtoestellen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2019 09:39

Die vaatwasser kan enkel maar loskomen, en naar achter schuiven, door de deur veel te hard toe te slaan. In feite dus huurschade.
Het is nooit een goed idee elektrische toestellen, zoals vaatwasser mee te verhuren. Daar is te veel last mee. Je kan wel de ruimte en aansluitmogelijkheden voorzien, maar dan zonder inbouwtoestel. Daar moet de huurder dan zelf maar voor zorgen. Ik spreek uit ondervinding na gedurende dertig jaar het beheer van huurhuizen te hebben waargenomen. De laatste 15 jaar heb ik nooit nog 1 woning verhuurd met inbouwtoestellen.
en een fornuis of kookplaat? Mij lijkt het soms veel gevaarlijker om een huurder dat allemaal (potentieel) verkeerd aan te laten sluiten?

Terug naar “Huren”