Een jaar geleden een nieuwbouwhuis gekocht en verhuur dit nu ongeveer al een jaar.
Twee weken geleden kreeg ik telefoon van de huurder dat er water lekte uit de vaatwasmachine en dat dit het keukenmeubel had aangetast.
Bij nadere inspectie bleek dat de vaatwasmachine was losgekomen in het keukenmeubel en dat deze naar achter was geduwd. Hierdoor kan de vaatwasmachine nog steeds dicht, maar niet meer voldoende om waterdicht te zijn, waardoor dus water is gaan lekken.
Vervolgens telefonisch contact opgenomen met de oorspronkelijke keukeninstallateur waarbij ik vroeg of deze schade herstelt kon worden onder garantie. Deze bevestigde dit.
Vorige week is die persoon langsgekomen, heeft de vaatwasmachine opnieuw vastgezet en het meubel herstelt.
Vandaag kreeg ik een factuur in de bus van ongeveer €500 incl. btw.
Dit is geheel overwacht gezien ik telefonisch bevestiging gekregen had dat dit onder de garantie viel.
Wat moet ik nu doen?
Zelf veronderstelde ik dat er garantie was, maar ben dit niet zeker. Is er wettelijk een garantie op keukens in nieuwbouwhuizen?
Kan ik de factuur betwisten? Kan natuurlijk nergens bewijzen dat de installateur instemde met het herstellen binnen garantie gezien het contact telefonsich was.
Indien ik de factuur niet kan betwisten, valt dit onder de huurwaarborg van de huurder? Deze had immers kunnen merken dat de vaatwas niet volledig kon sluiten. Waarschijnlijk werd de vaatwas ook meerdere keren gebruikt met waterverlies alvorens ik gecontacteerd werd.
Valt deze waterschade eventueel onder de brandverzekering?
Wat zijn mijn opties?
Speciaal een nieuwbouwhuis gekocht om dergelijke problemen te vermijden en de miserie begint al ...