Na maandenlang zoeken en verschillende teleurstellingen hadden mijn partner en ik eindelijk een appartement gevonden waar we er vroeg genoeg bij waren en dat ons wel beviel. Om ons kandidaat te stellen is ons gevraagd om een huurbelofte te ondertekenen, wat we dan ook (tegen onze zin) gedaan hebben om niet weer teleurgesteld te moeten zijn. We hebben ons namelijk al meer dan 5 keer kandidaat gesteld maar niet geselecteerd. Soit. In de huurbelofte staat dat we er ons aan verbinden om de huurwaarborg + 1e maand loon te voldoen, en dit bij het sluiten van de huurovereenkomst. Wij waren hiermee akkoord omdat we zeker waren dat we het appartement wilden huren. Bij het niet navolgen van de eisen van het immokantoor zouden we 1 maand huur schadevergoeding moeten betalen. Opnieuw gingen we tegen onze zin akkoord.
Nu liet het kantoor ons weten dat de verhuurder akkoord ging. Er werd ons gevraagd om dezelfde dag nog de waarborg, 1 maand huur en de kosten van de plaatsbeschrijving te betalen (die overigens zeer hoog zijn, wat me doet twijfelen of artikel 1730 BW gevolgd wordt). Wij hebben geantwoord dat wij de huurwaarborg liever op een geblokkeerde bankrekening storten, na of bij het tekenen van het huurcontract, en dat we een factuur willen van de plaatsbeschrijving. Zeker omdat het over een bedrag gaat van enkele duizenden euro's. Bij het tekenen van de huurbelofte was ons niet verteld dat we dit gingen moeten storten, ik ging er van uit dat dit op "normale wijze" zou gebeuren.
Zijn wij hierbij in ons recht of zal ons gevraagd worden om de schadevergoeding te betalen? Haal ik er best een advocaat bij zodat alles volgens de regels gebeurt? Ik maak me zorgen dat men de schadevergoeding zal eisen en het appartement niet meer zal willen verhuren.