Huurbelofte

Kahujome
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurbelofte

#1 , 25 mei 2019 11:10

Na maandenlang zoeken en verschillende teleurstellingen hadden mijn partner en ik eindelijk een appartement gevonden waar we er vroeg genoeg bij waren en dat ons wel beviel. Om ons kandidaat te stellen is ons gevraagd om een huurbelofte te ondertekenen, wat we dan ook (tegen onze zin) gedaan hebben om niet weer teleurgesteld te moeten zijn. We hebben ons namelijk al meer dan 5 keer kandidaat gesteld maar niet geselecteerd. Soit. In de huurbelofte staat dat we er ons aan verbinden om de huurwaarborg + 1e maand loon te voldoen, en dit bij het sluiten van de huurovereenkomst. Wij waren hiermee akkoord omdat we zeker waren dat we het appartement wilden huren. Bij het niet navolgen van de eisen van het immokantoor zouden we 1 maand huur schadevergoeding moeten betalen. Opnieuw gingen we tegen onze zin akkoord.

Nu liet het kantoor ons weten dat de verhuurder akkoord ging. Er werd ons gevraagd om dezelfde dag nog de waarborg, 1 maand huur en de kosten van de plaatsbeschrijving te betalen (die overigens zeer hoog zijn, wat me doet twijfelen of artikel 1730 BW gevolgd wordt). Wij hebben geantwoord dat wij de huurwaarborg liever op een geblokkeerde bankrekening storten, na of bij het tekenen van het huurcontract, en dat we een factuur willen van de plaatsbeschrijving. Zeker omdat het over een bedrag gaat van enkele duizenden euro's. Bij het tekenen van de huurbelofte was ons niet verteld dat we dit gingen moeten storten, ik ging er van uit dat dit op "normale wijze" zou gebeuren.

Zijn wij hierbij in ons recht of zal ons gevraagd worden om de schadevergoeding te betalen? Haal ik er best een advocaat bij zodat alles volgens de regels gebeurt? Ik maak me zorgen dat men de schadevergoeding zal eisen en het appartement niet meer zal willen verhuren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 25 mei 2019 14:11

Maar 1 maand huurwaarborg? Brave verhuurder!

Dit zegt de wet over huurcontracten gesloten vanaf 1 januari 2019:

"Voortaan mag de verhuurder een waarborg van maximaal 3 maanden huur vragen.

De huurder mag zelf de samenstelling van de huurwaarborg bepalen:
1.De huurder stort een bedrag gelijk aan 3 maanden huur op een geblokkeerde bankrekening op zijn naam.
2.De huurder vraagt een zakelijke zekerheidsstelling bij een financiële instelling (obligatie of kapitalisatiebon).
3.De huurder vraag aan het OCMW om de waarborg voor te schieten. Het OCMW sluit dan een overeenkomst met een bankinstelling voor een bedrag gelijk aan maximaal 3 maanden huur. Het OCMW onderzoekt de aanvraag tot tussenkomst in de huurwaarborg en zal nagaan of de aanvrager aan de voorwaarden voldoet om door het OCMW ondersteund te worden.
4.Als de verhuurder ermee instemt, kan de waarborg ook via een persoonlijke borgstelling."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Kahujome
Topic Starter

#3 , 25 mei 2019 14:21

"Maar 1 maand huurwaarborg? Brave verhuurder!"

Misschien heb ik me slecht verwoord maar het gaat weldegelijk over 3 maand waarborg.

Reclame

asperger

#4 , 25 mei 2019 14:23

"Maar 1 maand huurwaarborg? Brave verhuurder!"

Misschien heb ik me slecht verwoord maar het gaat weldegelijk over 3 maand waarborg.
Dus storten op geblokkeerde rekening. Verhuurder MOET uw keuze aanvaarden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#5 , 25 mei 2019 14:27

De huurwaarborg kan inderdaad gestort worden op een geblokkeerde rekening.

De eerste maand huur en de kosten voor de plaatsbeschrijving uiteraard niet.

Overigens is tegen zijn zin akkoord gaan, nog steeds akkoord gaan.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Kahujome
Topic Starter

#6 , 25 mei 2019 14:36

Bedankt iedereen. Ik ben me bewust dat ik weldegelijk akkoord ben gegaan, maar niet echt met de voorwaarden die achteraf werden opgelegd.

Ik voel me iets zekerder in mijn schoenen nu, nu is het afwachten tot de immo antwoord

bosprocureur

#7 , 25 mei 2019 14:52

Schitterend begin ! :roll:

Mag ik aannemen dat u alvast uitkijkt naar een andere huurwoning?

Verhuurder verhuurt nog altijd aan wie hij wil, zover ik weet.

Terug naar “Huren”