Sinds iets meer dan een jaar zijn mijn vriend en ik verhuisd naar een leuk huisje in het centrum van Antwerpen.
Toen we het huisje kwamen bekijken hebben we meteen nagevraagd wat voor buren ernaast woonden, om te weten of er overlast kon zijn.
Links van ons huis woont een man alleen die heel rustig is, en het huis langs de rechterkant zou een vakantiehuisje zijn voor een koppel dat in Nederland woont, wat ze enkel zelf zouden gebruiken wanneer ze in Antwerpen zijn. (Het was net verbouwd, dus de vorige huurders hebben wel last gehad van geluidsoverlast door die verbouwing, maar dat was nu achter de rug) Ideaal, dachten wij.
Toen we er een maandje woonden, kwamen we het koppel tegen van het vakantiehuisje. Toen zeiden ze dat ze het af en toe aan vrienden zouden verhuren. Maar al snel bleek dat het niet (alleen) aan vrienden verhuurd werd, maar op booking.com te huur stond, met 9 slaapplekken. Al snel kwamen er dus in het weekend groepen jongeren die daar feestjes gingen bouwen, luide muziek draaien, bonken, roepen, ook op het terras,... En de muren zijn super dun, waardoor alles heel hard doorkomt, en we vaak niet kunnen slapen 's nachts. (Mijn vriend werkt in het weekend, dus moet dan ook op tijd naar bed)
Na zo'n paar weekends zijn we met de verhuurders gaan praten, om aan te geven dat we hier last van ondervinden. Ze waren super vriendelijk en zeiden dat dit ook helemaal niet het soort groepen zijn die ze willen en dat ze beter gingen filteren op het soort gasten, en dat ze de capaciteit van het aantal personen zouden verminderen op booking.com zodat er minder grote groepen komen. (dit hebben ze volgens mij even gedaan maar als ik nu op booking.com kijk staat er terug 9 personen) Wij hadden hen de tip gegeven om AirBnB te gebruiken, aangezien je daar beoordelingen kan bekijken van gasten, dus we dachten dat zou helpen met het filteren van de gasten. Dit vonden ze een goed idee, maar hierdoor staat het nu op zowel booking.com als airbnb, dus komen er alleen nog maar meer gasten.
Ze zouden bij het boeken wel duidelijk aangeven aan de mensen dat ze er geen feestjes mogen houden en dat ze rustig moeten zijn. En als we last hebben, kunnen we hen een bericht sturen en proberen zij de huurders op te bellen.
Dus op zich wel een redelijk fijn contact met die mensen, die er alles aan willen doen om de overlast te verminderen. Maar dat neemt het probleem niet weg. Het wordt zelfs erger en erger, nu is het al enkele maanden elk weekend 'feest' en vaak zelfs ook al in de week. Telkens sturen we een bericht en (als ze het op tijd gelezen hebben) bellen ze de huurders op. De gasten beloven ermee rekening te houden en dan is het even stiller, of dan gaan ze naar buiten om te feesten, maar natuurlijk komen die mensen dan om 3-4u 's nachts dronken en met veel lawaai thuis, wat ons dan weer wakker houdt.
Wij zijn dit zo beu en hierdoor denken we eraan om terug te verhuizen, terwijl we hier voor de rest superfijn zitten en juist dachten dat we ons droomhuisje gevonden hadden. De perfecte locatie, leuke buurt, mooi huis,...
Wat kunnen we hiertegen doen? We zijn echt ten einde raad.
Bedankt.