Beste
Ik woon sinds augustus 2018 in een appartement dat ik huur van een bejaard koppel (met een geregistreerd huurcontract). Ik heb een contract getekend voor - in principe- 9 jaar omdat ze mij geen andere optie wilden aanbieden en ze écht iemand wilden voor de langere termijn.
Ik ben oorspronkelijk gaan huren om spaargeld op te bouwen en daarna een eigen woning te kopen (als pas afgestudeerde was er geen enorm groot budget om mee verder te gaan). Na enkele financiële meevallers en daar bovenop zelf goed sparen, zou ik graag stoppen met huren in februari - maart 2020. Omdat ik eerlijk wil zijn tegenover de verhuurders, bracht ik hen ook al op de hoogte van mijn plannen toen we elkaar onlangs spraken.
Zij lieten echter weten dat ik dan verplicht ben een opzeg van 3 maanden te betalen en ik daarnaast ook mijn huurwaarborg niet terug krijg omdat ik dan contractbreuk zou plegen. Bij mijn weten zou dit enkel een opzeg van 2 maanden zijn (indien de huurder vertrekt in het tweede jaar dat hij/zij huurt, wat dan wel het geval zou zijn) en hangt een huurwaarborg af van de staat waarin het appartement wordt achtergelaten? Niet van hoelang je huurt...?
Ze zouden bereid zijn "een klein stukje" van de huurwaarborg terug te bezorgen indien ik zelf een andere huurder kan vinden in die periode.
Het appartement wordt elke week mooi gepoetst, ik ben een (stille) huismus en de andere huurders hebben dus zeker geen last van mij en de huur wordt elke maand stipt op hetzelfde tijdstip betaalt. Al is mijn grootste vraag of het allemaal wel correct is wat de verhuurders mij zeggen...? Het spookt toch al enkele dagen door mijn hoofd, als alleenwonende is het financiële aspect écht een belangrijk gegeven...
Mvg
Mage