Vertrek uit woonst wegens te lekken en dus extreme facturati

Nolana
Topic Starter

Vertrek uit woonst wegens te lekken en dus extreme facturati

#1 , 15 jul 2009 11:01

Ik heb een klein vraagje,

Ik heb een groot probleem met mijn huisbaas. Er zijn lekken in huis (water, gas..) en de facturen lopen op tot gigantische bedragen (allemaal tebewijzen). Wij zijn nu niet langer van plan om ze te blijven betalen en willen de huisbaas dwingen tot opnemen van zijn verantwoordelijkheid. Want als ik mij niet vergis, het feit dat er een waterlek is bv brengt mee dat de huisbaas de factuur moet meebetalen ...?

Nu, hoelang mag ik in het appartement verblijven zonder de huur te betalen? En mag dat eigenlijk? In het geval dat wij buitengezet worden na X aantal maanden moeten wij daarna nog het verschuldigd bedrag terug aan de verhuurder betalen of niet?

Mvg

Nolana

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 jul 2009 12:59

Zomaar stoppen met betalen is absoluut af te raden. Vrederechters kunnen daar absoluut niet mee lachen, het is hun taak om een dergelijke beslissing via vonnis te nemen.

Kijk allereerst eens uw huurcontract na en weet ons te zeggen of het hier gaat om een huurcontract van korte duur (3 jaar of minder) of lange duur en wat de clausule betreffende reparaties in het pand zegt. (wie is verantwoordelijk voor onderhoud en reparaties leidingen gas en water)

Indien in uw contract nergens staat dat u verantwoordelijk bent voor deze reparaties:

Stuur uw huisbaas een aangetekend schrijven dat u hem in gebreke stelt wegens het niet onderhouden en repareren van de leidingen, ondanks het feit dat dit reeds verscheidene malen werd gevraagd, dat u graag van hem binnen de 10 dagen na eerste aanbieding van dit schrijven wenst te vernemen wanneer deze reparaties gaan plaatsvinden. Dat bij gebrek aan antwoord u verdere stappen zal ondernemen.

Aangezien het om gas gaat,begeeft u zich best zo spoedig mogelijk naar de woningsdienst in uw omgeving en meld de lekken water en gas. Deze zullen, zeker met mogelijke gaslekken, zo spoedig mogelijk langskomen en een rapport opmaken dat kan leiden tot de ongeschiktsverklaring of een onbewoonbaarheids verklaring. Indien u niet weet waar in uw regio zich de woningdienst bevindt, kan u steeds de huisvestingsdienst van uw gemeente contacteren. Zij moeten u verder helpen.

Nogmaals, alle communicatie aangetekend, antwoordt uw huisbaas telefonisch, per mail of binnenshuis dan bevestigt u de afspraken of dreigementen altijd aangetekend op tegenbericht. Dat is de enige wijze om rechtsgeldig bewijs te verzamelen.

Vandebos

#3 , 15 jul 2009 16:10

De link onderaan dit bericht bevat een pdf "brochure nieuwe kwaliteitsnormen voor woningen" die u eveneens enkele adressen geeft waar u terecht kan.

Reclame

Nolana
Topic Starter

#4 , 15 jul 2009 17:22

hartelijk bedankt voor alle reacties!
Zal ik zeker doen!

ub4b

#5 , 15 jul 2009 20:34

Als de verhuurder pertinent weigert zijn wettelijke verplichtingen na te komen kan je via een aangetekend schrijven hem in gebreke stellen en als "compliancy test" hem melden dat je een deel van de huurgelden zal inhouden zolang hij zijn verplichtingen niet nakomt.

Het is logisch dat je eerst de gebreken op een normale neutrale manier meldt via een aangetekend schrijven, als hier geen gevolg aan wordt gegeven dan ga je dus over tot het bovenstaande.

Ik heb dit zelf meegemaakt mijn verhuurder vertikte om het buitenschrijnwerk na te zien; de lijsten rondom de ruiten zijn nu zo goed als rot de ruitjes vallen er bijna uit.

Want de kwaliteit van het wonen gaat omlaag, en had je geweten bij het ondertekenen van het huurcontract dat er lekken waren, dan had je wellicht in de eerste plaats nooit getekend tegen vraagprijs, of had je het tegen een lagere prijs bedongen met de voorwaarde dat hij het zou laten repareren.

Vandebos

#6 , 15 jul 2009 20:42

Als de verhuurder pertinent weigert zijn wettelijke verplichtingen na te komen kan je via een aangetekend schrijven hem in gebreke stellen en als "compliancy test" hem melden dat je een deel van de huurgelden zal inhouden zolang hij zijn verplichtingen niet nakomt.

Want de kwaliteit van het wonen gaat omlaag, en had je geweten bij het ondertekenen van het huurcontract dat er lekken waren, dan had je wellicht in de eerste plaats nooit getekend tegen vraagprijs, of had je het tegen een lagere prijs bedongen met de voorwaarde dat hij het zou laten repareren.
Dan stel je je in een later stadium bloot aan de mening van de vrederechter die op een slechte dag u wel eens kan veroordelen wegens het zonder titel achterhouden van huurgelden, met andere woorden wanbetaling. Zelfs als je de sommen die je achterhoudt op een aparte rekening stort en en tijdens de zitting aantoont dat je de achterstallen onmiddellijk kan betalen hoeft de vrederechter dit niet te accepteren.

Gedeeltelijke betaling van gecontesteerde facturen mag dan acceptabel zijn onder de handelsrecht, het is niet zo vanzelfsprekend bij huurgelden voor woningen.

In de link onder dit artikel vindt je een pdf "wie doet wat" lees deze er eens op na..

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 jul 2009 09:54

Ga eens langs de woondienst van uw gemeente.
Ook de Vlaamse dienst werkt hieraan.
Het feit dat bepaalde nutsvoorzieningen een gevaar inhouden kan de onbewoonbaarheid van de woning opleveren (puntensysteem).

Deze diensten komen controleren en geven punten - de eigenaar wordt in kennis gesteld en krijgt het bevel ( van de burgermeester) de zaak in orde te maken.
Indien de bewoner toegang zou weigeren - zal een politiecommissaris met een bestuurlijk bevel zich toegang tot de woning verschaffen

Bepaalde nutsvoorzieningen kunnen worden afgesloten.
Vervangwoning ten laste van de eigenaar.

Dit zijn allemaal drukkingsmiddelen die je kan gebruiken om 1- de woning te laten herstellen - 2 gelden in te houden ( vonnis vrederechter) 3- schadevergoeding te eisen.

Terug naar “Huren”