Schade door overmacht

John_Doe
Topic Starter

Schade door overmacht

#1 , 14 jul 2009 00:23

Ik word binnenkort huurder en ik had graag advies gehad over hetvolgende:

1) In het huurcontract staat:
"De huurder verbindt zich ertoe alle herstellingen aan zijn privatief deel die krachtens de wet, de gebruiken of deze overeenkomst te zijnen laste vallen, onmiddellijk op zijn kosten te zullen uitvoeren, ook die welke door sleet, ouderdom of overmacht noodzakelijk zijn geworden."

Normaliter is de huurder niet aansprakelijk voor schade door overmacht. Na enig opzoekwerk in wetteksten meen ik te verstaan dat dit effectief zo is en dat ik hiervoor dus niet aansprakelijk kan worden gesteld. (zie huurwet, KB 4 mei 2007 inzake huurovereenkomsten, alsook BW). Zijn deze rechtsregels van dwingend recht, zoals ik voorheb, of kan hier contractueel van afgeweken worden, zoals het geval is in bovenstaande clausule van het huurcontract?

2) Wat bv. in onderstaande schade:
Glasbreuk door storm. Dit valt onder de brandverzekering, maar hierbij zal ik nog altijd moeten instaan voor de vrijstelling ten belope van +- 210 EUR. Kan ik deze vrijstelling terugvorderen op de verhuurder (en diens verzekeraar) of moet ik deze schade gewoon aangeven aan de verhuurder?

De verhuurder wil namelijk niet van deze clausule afstappen en ik had graag een deskundig advies gehad hierover.

Alvast bedankt!

Mvg,

JD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 jul 2009 15:35

Als ik me juist herinner is de clausule betreffende overmacht in de wetgeving van dwingend recht. Dat wil zeggen dat de kosten voor de verhuurder zijn ongeacht wat in het contract staat.

Vanavond eventjes rustig opzoeken of kijk eens in de pdf "wie doet wat" in de link onderaan dit bericht.

John_Doe
Topic Starter

#3 , 14 jul 2009 21:09

Bedankt Vandebos!

Heb het nog eens nagekeken en het huurrecht is, zoals ik aanvankelijk dacht en zoals jij zegt inderdaad van dwingend recht. Deze clausule is dus nietig mocht er ooit schade zijn door overmacht (waarvan de bewijslast uiteraard bij mij ligt).

By the way: bedankt voor de link met interessante informatie terzake.

Mvg,

JD

Reclame

j.demoor

#4 , 15 jul 2009 10:52

“Art.1720...Hij(=verhuurder) moet daaraan gedurende de huurtijd alle herstellingen doen,die nodig mochten worden,behalve de herstellingen ten laste van de huurder.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“991.Partijen mogen van art.1720(lid 2) BW,zoals van de meeste plichten van de verhuurder,afwijken...” (DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.561) .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”