contract ter bede

marnix degrande
Topic Starter

contract ter bede

#1 , 07 jul 2009 11:21

sinds 1989 betrek ik een woning eigendom van de Regie der Gebouwen.
In 2005 werd daarvoor een contract ter bede opgesteld.
De huurprijs wordt regelmatig geïndexeerd en beloopt momenteel 525 €.
In het contract staat dat de huurder zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud.
Dit leek mij aanvankelijk geen probleem om de woning als "een goede huisvader" te onderhouden. Nu dringen zich echter steeds meer en meer herstellingen op die tamelijk duur zijn. (woning 20 jaar oud)
Ik heb navraag gedaan bij de Regie doch daar ...heeft men geen geld (sic)
Ik wil echter zelf geen grote kosten doen daar ook in het contract staat dat ik eventueel binnen de drie maand de woning dien te verlaten.
Dus takelt de woning verder & verder af.
Is er mogelijkheid om via wettelijke middelen de belgische staat te bewegen om een degelijk huurcontract af te sluiten ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 jul 2009 15:48

“Art.538.De wegen, banen en straten die ten laste zijn van de Staat, de bevaarbare of vlotbare stromen en rivieren, de stranden, aanwassen en gorzingen van de zee, de havens, ook getijhavens, de reden en, in het algemeen, alle gedeelten van het Belgisch grondgebied die niet vatbaar zijn voor bijzondere eigendom, worden beschouwd als behorend tot het openbaar domein.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Goederen van het openbaar domein kunnen niet in huur gegeven worden,alleen een concessie is mogelijk’(Cass. 4 januari 1974,Arr.Cass. 1974,486).

Onderzoek vooraf of de woning van de Regie der Gebouwen al dan niet behoort tot het openbaar domein. Is dit niet het geval dan kan die woning u verhuurd worden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”