Na vier en een half jaar huren van een appartement, zijn wij verhuisd. Wij hadden een huurovereenkomst van negen jaar maar de verhuurder heeft een andere huurder gevonden zodat dit geen probleem was.
Bij de overdracht van het appartement en bij de rondgang heeft de huisbaas een opmerking gemaakt over het keukenblad dat beschadigd was met krassen. Dit was een reden om de huurwaarborg niet vrij te geven. Wij hebben helaas bij het begin van de huurovereenkomst hierover geen opmerkingen gemaakt omdat wij normaal vonden dat een keukenblad krassen vertoond. De verhuurder stlet zich nu sterk op dat wij dat toen hadden moeten opmerken en getekend was getekend.
De huisbaas gaat nu een bestek laten opmaken door een firma.
Ben ik verplicht zulk een bestek te aanvaarden temeer dat het appartement meer dan 20 jaar oud is en blijkbaar het nog steeds het eerste keukenmeubilair is. Moet ik de volle 100% betalen (van de huurwaarborg laten afnemen) of telt hier ook de slijtageregel?
Mag ik, indien ik vind dat het bestek onredelijk hoog is, een eigen firma zoeken die bereid is om een bestek op te stellen. Wat gebeurt er indien er geen einde komt aan de discussie? Ondertussen woont er al een nieuwe huurder.
Bij de rondgang werd er geen papier ondertekend voor akkoord.
Kan de verhuurder nu nog achter onze rug zogezegde beschadigingen noteren? Morgen vertrekt een aangetekend schrijven waarin vermeld staat dat tijdens die bepaalde rondgang (dinsdag laatstleden)enkel het keukenblad als beschadigd werd aanzien en dat wij met dit schrijvenniet aanvaarden dat er plots andere beschadigingen zijn opgemerkt zonder ons bijzijn.
Heeft dit schrijven een juridische steun in de rug bij een eventueel dispuut voor de rechtbank?
Tevens hebben wij verschillende stopkontacten vervangen maar heel de bouw zit nog met een electrische installatie zonder aarding in elk appartement, geen stroomverliesschakelaar (badkamer of algemeen).
Er werd ook geen EPC veslag opgesteld of getoond.