Het is vrij simpel, de huiseigenaar/verhuurder stelt een woonplaats ter beschikking en stelt daarbij enkele voorwaardenn.
Voldoe je niet aan die voorwaarden dan verhuurt de eigenaar niet aan jou.
Probeer je op een 'dubieuze' manier onder de voorwaarden van de eigenaar door te komen (zelfs al meen je het recht aan je kant te hebben) dan loop je zelf bewust het risico dat er nadien een moeilijke verstandhouding is tussen beide partijen.
Eerlijk is het misschien niet maar realiteit des te meer. Je mag dit onrechtvaardig vinden zoveel je zelf wil doch er valt weinig aan te veranderen vrees ik.
Tja, it's a cruel cruel world and shit happens!
Een eerste realiteit is eerder dat in vrijwel 80 tot 90% van de huurkontrakten staat dat huisdieren verboden zijn.
Een tweede realiteit is dat in vrijwel 50% van die 80 tot 90% kontrakten de huurder toch mondeling (idd. enkel mondeling) de toestemming krijgt om een klein huisdier te houden.
Een derde realiteit is dat er geen enkele verhuurder punt 2) hierboven schriftelijk wil bevestigen in het huurkontrakt.
Een vierde realiteit is dat de huurder bij het eerstvolgende konflikt met zijn verhuurder er steeds zal op gewezen worden op die niet schriftelijk vastgestelde overeenkomst van 2) hierboven; en hem dit als een zwaard van Damocles gedurende de ganse periode van zijn huur boven het hoofd zal blijven hangen.
Mijn raad aan huurders is dan ook, voorzover ze ooit binnen een bepaalde redelijke termijn toch een woning willen huren en een klein huisdier hebben: vermeld het niet aan de verhuurder.
En ja, shit happens voor de verhuurder die een huurder heeft die een klein huisdier hond of kat, toch in huis genomen heeft, niettegenstaande het verbod in het kontrakt. Hij zal nl. naar de vrederechter moeten stappen en daar uitleggen waarom hij denkt gerechtigd te zijn een inbreuk op de wet op de privacy te mogen plegen t.o.v. zijn huurder.
Ik geef toe dat het ook de wetgever is die hierin te kort schiet. Misschien zou deze dan maar eens iets moeten bedenken dat vanaf een bepaald gewicht van het huisdier de verhuurder evntueel een iets hogere waarborg zou mogen eisen. Overlast blijft natuurlijk steeds niet toegelaten.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard