Mankementen appartement

Hannelbo
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Mankementen appartement

#1 , 07 feb 2019 01:11

Beste allen,

Ik zit met een groot probleem, sinds 2015 huren mijn partner en ik een appartement. Op het begin vielen ons meteen al een aantal mankementen op die we meteen hadden aangekaart bij de verhuurder. Mankementen zoals de ramen geen dubbel beglazing, kozijnen vol met schimmel en vocht, op de plafond schimmel vlekken, radiatoren die lekken etc.

Na maanden contact proberen op te nemen kregen we niemand te bereiken. En omdat het een bekende is van mijn partner hadden wij er wel vertrouwen in en bleven we geduldig.

Inmiddels al bijna twee jaar verder kregen we de contactpersoon van de verhuurder eindelijk telefonisch te pakken. Na veel beloftes met dat ze het in orde zouden maken tot op heden niets gebeurd.

Na maanden lang bellen, appjes, mailtjes sturen werden we wederom aan het lijntje gehouden met valse beloftes. Mijn partner en ik besloten geen huur meer te betalen nadat wij dat ook hebben aangekaart afgesproken dat we weer huur zouden betalen nadat iemand van de syndicus zouden zien (die zij zogenaamd hadden gecontacteerd om bij ons langs te komen).

Nu inmiddels anderhalf jaar verder nog steeds niets gebeurd maar verwacht meneer wel zijn huurgeld en heeft ons NU PAS verteld dat hij helemaal geen geld wil investeren in dit appartement en het gewoon wilt verkopen.

Mensen jullie begrijpen dat ik razend ben RAZEND!! Dit kan hij toch niet zomaar maken? Kan dit? Is dit normaal? Ik heb vandaag voor het eerst contact gehad met de huurdersbond en die hebben mij doorverwezen naar een woonkantoor om een woningcontroleur te laten komen en wellicht het appartement onbewoonbaar laten verklaren.

Ik weet het allemaal niet meer. Ik ben helemaal OP!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 07 feb 2019 11:42

Begrijp ik het goed dat u al anderhalf jaar geen huur meer betaald hebt?

Hebt u de verhuurder al aangetekend laten weten wat er aan het appartement scheelt?

Op welke grond zou de huurdersbond het appartement meteen onbewoonbaar willen laten verklaren ? Niet dat het om lichte mankementen gaat, maar waarschijnlijk krijgt de verhuurder enkele maanden om alles in overeenstemming te brengen met de woonnormen.

Sirkii

#3 , 07 feb 2019 12:07

Dubbel glas is maar verplicht vanaf 1/1/2020 (dus volgend jaar) en leidt pas in 2023 tot onbewoonbaarheidsverklaring indien dit het enige mankement is dat strafpunten oplevert. Vocht in oude ongeisoleerde appartementen is (als er geen lekken zijn) het gevolg van te weinig verwarmen/verluchten.

Stoppen met huur betalen is een foute reactie. Elke iet of wat alerte verhuurder zal de betaling vorderen. Ook vrederechters appreciëren het niet dat je stopte met betalen. Stel zoals hierboven beschreven de verhuurder aangetekend in gebreke. Als het huurcontract niet geregistreerd is kan je opzeggen zonder opzegtermijn. Als t onbewoonbaar verklaard wordt ook.

Vergelijk ook de huur die je betaalt met de huur voor een perfect appartement van dezelfde grootte. Mogelijks justifieert de lagere huur de lagere kwaliteit.

Reclame

mava105

#4 , 07 feb 2019 12:17

Dubbel glas is geen verplichting. Hadden jullie dat niet gezien bij inhuurname? En schimmel op de ramenstijlen is gewoonlijk een bewijs van te weinig kuisen. Door het condensvocht regelmatig op te kuisen en de condensatiegaatjes vrij te houden zal je dat veel minder snel hebben. Het is een veel voorkomend probleem bij enkele beglazing. Is er bij uw huurovereenkomst een EPC verslag? Is wettelijk verplicht sedert 1 jan. 2009. Jullie zouden het dus moeten hebben.
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... een-woning

CityBird

#5 , 07 feb 2019 13:49

Mensen jullie begrijpen dat ik razend RAZEND ben.
Nee, eigenlijk begrijp ik dat niet. Je moet al figuurlijk blind zijn om over het hoofd te zien dat een woning geen dubbel glas heeft. De kennis dat een woning met enkel glas en zelfs eerste generatie dubbel glas, condensvrij houden (reden van die schimmel) enkel kan met heel goed verwarmen en/of verluchten is m.i. Algemene kennis, of zou dat iig moeten zijn. Dateert nog uit de tijd toen energie bij wijze van spreken gratis was, vandaar ook dat jouw maandelijkse huur waarschijnlijk een flink stuk onder de gangbare prijs ligt.

Vanwaar dus die razernij?

Meeboo

#6 , 07 feb 2019 14:01

Problemen die u aankaart waren zichtbaar bij bezichtigen appartement VOOR u het huurde. Dus nu zijn het vijgen na pasen.

Zoals hierboven gezegd is het absoluut niet ok dat u op eigen initiatief de huur inhoudt. Ik zou dit zo snel mogelijk rechtzetten want anders kan dat zeer nadelig zijn voor u als u voor de vrederechter komt. Hoelang betaalt u al geen huur? Ik hoop voor u dat u deze toch op een wachtrekening aan de kant gehouden hebt. Er zouden wel eens intresten op kunnen gerekend worden.

Verder kan u de verhuurder per aangetekende brief op de hoogte brengen van de mankementen. Doch enkel glas vervangen zal u niet kunnen afdwingen.

Ik vrees dat u in de zwakste positie staat (zeker door het niet betalen van de huur) en raadt dan ook aan om een ander appartement te zoeken

mava105

#7 , 07 feb 2019 16:00

de huurdersbond en die hebben mij doorverwezen naar een woonkantoor om een woningcontroleur te laten komen en wellicht het appartement onbewoonbaar laten verklaren.

Dus de huurdersbond raadt u aan om de woning onbewoonbaar te laten verklaren, nadat je zelf in gebreke ben gebleven met het normale huurdersonderhoud. De schimmel op de ramen en stijlen komt nl doordat dat vocht niet weg kan op op die stijlen blijft staan, waarschijnlijk omdat de condensatiegootjes en aflopen vuil en verstopt zijn. Het is nl een huurdersverplichting deze zuiver te houden, eventueel te ontstoppen.
Daaraan kan je zien hoe goed deze bond werkt, en hoe nauwkeurig en juist hun info is. :evil:

LennieK

#8 , 08 feb 2019 09:34

Dubbel glas is maar verplicht vanaf 1/1/2020 (dus volgend jaar) en leidt pas in 2023 tot onbewoonbaarheidsverklaring indien dit het enige mankement is dat strafpunten oplevert. Vocht in oude ongeisoleerde appartementen is (als er geen lekken zijn) het gevolg van te weinig verwarmen/verluchten.

Stoppen met huur betalen is een foute reactie. Elke iet of wat alerte verhuurder zal de betaling vorderen. Ook vrederechters appreciëren het niet dat je stopte met betalen. Stel zoals hierboven beschreven de verhuurder aangetekend in gebreke. Als het huurcontract niet geregistreerd is kan je opzeggen zonder opzegtermijn. Als t onbewoonbaar verklaard wordt ook.

Vergelijk ook de huur die je betaalt met de huur voor een perfect appartement van dezelfde grootte. Mogelijks justifieert de lagere huur de lagere kwaliteit.
Hier moet ik jou even aanvullen. Onbewoonbaar verklaring kan een reden zijn om het huurcontract te beëindigen of zelf nietig te verklaren, maar dat moet steeds via de vrederechter passeren!

Terug naar “Huren”