einde huur na 1 jaar

sophie2006
Topic Starter

einde huur na 1 jaar

#1 , 23 jun 2009 08:38

Mijn vraag luidt als volgt:
ik heb een 3-6-9 contract en ga eruit na 1 jaar. Huur is begonnen op 1 juli 2008 en eindigt dus 30 juni 2009.

Moet ik dan een vergoeding betalen van 3 maand (omdat ik er in het eerste jaar uit ga) of 2 maand (omdat het eerste jaar net achter de rug is)?

In het contract staat: "als de huurder tijdens het eerste jaar vertrekt, moet er een vergoeding van 3 maand betaald worden."

Nog even een aanvulling: ik weet niet of dat iets uitmaakt, maar het huis is al meteen als ik er uit ga, terug verhuurd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 jun 2009 10:43

Volgens mij is het dan op de dag af dat de sanctie van drie maanden wederverhuring nog geldig is...

Deze opzegvergoedingen zijn trouwens bij wet vastgelegd of er nu al een andere huurder gevonden is of niet.

j.demoor

#3 , 24 jun 2009 10:52

“Art.3...§ 5...Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt GEDURENDE het eerste, het tweede of het derde jaar...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

‘Huur is begonnen op 1 juli 2008 en eindigt dus 30 juni 2009’ houdt in dat die huur een einde neemt GEDURENDE het eerste jaar,zodat u een vergoeding van drie maanden verschuldigd bent.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”