Huurindexatie berekend op 2018

Hchest
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurindexatie berekend op 2018

#1 , 03 feb 2019 23:59

Hoi,

Mijn huur gaat nu 4de jaar in, en mijn huurbaas wil 25 euro meer.
Goed geen probleem, maar toch heb ik mijn vragen over de berekening.

Afbeelding
https://imgur.com/a/1QbRJuY [als afbeelding niet werkt!]

Hier kunt u zien dat de berekening met "Jaar van indexering: 2018" is gemaakt.
Ga ik naar dezelfde website https://huurcalculator.statbel.fgov.be/ ... 2=2019&h=V en vul ik 2019 in, dan krijg ik onderstaande foutmelding.
Onmogelijke berekening
De huurprijs mag enkel geïndexeerd worden vanaf de verjaardagsdatum van het contract (maart 2019),
maar het gezondheidsindexcijfer van de voorgaande maand (februari 2019) is nog niet beschikbaar.
Om de datum van publicatie te kennen, gelieve de kalender te raadplegen.
Is mijn huurbaas fout, en zoja is het de moeite om hierop in te gaan?
Of komt een indexatie van 2019 me misschien slechter uit?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 04 feb 2019 06:50

In welke maand is uw huur begonnen?

De eigenaar mag natuurlijk een jaar indexering overslaan, als dat niet in uw nadeel is. Maar dan, in dat geval, mag u zelf de indexering naar beneden toe vragen (is al gebeurd! , maar een hele tijd terug :) )

NatD
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 feb 2019 12:30

Hij mag je uiteraard indexeren met de gezondheidsindex van februari vorig jaar, als je contract begonnen is in maart! Hij mag zelfs, als hij dat wil, voor 3 maanden met terugwerkende kracht indexeren omdat hij je zogezegd is vergeten te indexeren en dan moet je voor de 3 maanden die voorbij zijn "achterstallige huur" betalen.

Zoals bosprocureur hierboven zegt, moest door één of ander toeval de index naar beneden gaan volgende maand, dan mag hij je natuurlijk geen 25 euro meer vragen. Maar de index die naar beneden gaat, dat is eerder een zeldzaamheid. Dit kun je uiteraard pas volgende maand weten, maar vertrouw er maar niet op dat die naar beneden gaat.

Reclame

Terug naar “Huren”