Kan ik huurcontract afsluiten voor mijn werkloze vriend?

Never_Lose_Hope
Topic Starter

Kan ik huurcontract afsluiten voor mijn werkloze vriend?

#1 , 23 jun 2009 13:02

Hallo,

Mijn vriend en ik zijn al een half jaar intensief aan het zoeken naar een geschikte woning voor hem aan de rand van de stad Gent. Hij is wel al 8 maand werkzoekend en krijgt geen werkloosheidsuitkering omdat hij nog maar 2 maand in totaal gewerkt heeft (hij is 20). Hij ontvangt nu dus een leefloon van het OCMW van 483 € als samenwonende (slaapt al maanden op de bank bij een vriend). We zijn nu pas 7 maand samen en ik zie het dan ook nog niet direct zitten om te gaan samenwonen. Eens hij een woonst vindt en alleen woont krijgt hij 725 € van het OCMW als alleenstaande (als hij zijn domicilie ook op dit adres kan zetten). We zijn in al die maanden al naar tientallen studio's, huizen en appartementen gaan kijken, maar elke keer serieus teleurgesteld geweest als de huisbaas hoort dat hij geen werk heeft. Ook met IMMO-kantoren hetzelfde verhaal (en zelfs leugens zoals een waarborg die plots cash moet betaald worden?!). Hij zou zeer graag werken zelfs, maar zonder diploma en met de huidige crisis is dit niet evident. Vanaf september zou hij een VDAB-opleiding als licht- en geluidstechnieker volgen voor een jaar (maar in die periode mag hij natuurlijk niet werken).

Nu hebben we gisteren een geschikte woning gevonden: een appartement met een tuin, garage en aansluiting voor wasmachine en droogkast voor slechts 380 € /maand + ongeveer 100 € vaste kosten (elektrische verwarming en enkel glas in de living) via een IMMO-kantoor. Ok, er is geen dampkap aanwezig en sommige dingen (versleten rolluiken, stinkend toilet) zijn echt aan renovatie toe, maar voor deze prijs moet je niet veel meer verwachten vind ik.
Het IMMO-kantoor zei dat je je kanditaat moet stellen door een kopij van je 3 laatste loonfiches en een kopij van je ID-kaart door te geven en ze leggen dit dan voor aan de huisbaas. Maar door de talrijke ontgoochelingen in het verleden durf ik nu mijn werkloze vriend niet WEER te laten afwijzen, doordat hij zogezegd zijn huur niet zal kunnen betalen ook al zou hij voldoende rondkomen met zijn leefloon en is er geen probleem om de huur te betalen.
Nu is mijn vraag of ik mij eventueel kandidaat kan stellen voor dit appartement omdat ik al 7 jaar vast werk heb en ze mij dit zeker niet zullen weigeren. Maar mijn domicilie zou thuis bij mijn ouders blijven staan en zijn domicilie zou dan wel op dit appartement komen te staan. Ik betaal dan de huur en hij zou dit elke maand doorstorten naar mijn rekening. Kan ik dit doen of is dit illegaal en werk ik mezelf zo in de problemen? Ik zou wel in het weekend en tijdens vakanties bij hem komen inwonen.

Graag snel een reactie voor deze aanslepende hopeloze situatie aub

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 23 jun 2009 13:09

Als jij dit appartement zou huren in zijn plaats dan kan hij het OCMW geen huurcontract voorleggen op zijn naam met als gevolg geen hoger leefloon.
Illegaal is misschien zwaar uitgedrukt maar het is alleszins niet echt zoals het zou moeten hé.

Never_Lose_Hope
Topic Starter

#3 , 23 jun 2009 13:12

Ja maar de maatschappij dwingt je op den duur om via andere wegen toch een huurwoning te kunnen verkrijgen!

Eens huisbazen het woordje OCMW horen ben je al afgeschreven voor hen! Ik dacht dat iedereen het recht had op een huisvesting in België...

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jun 2009 13:46

Als onderverhuring niet verboden wordt door de huurovereenkomst kan dit.

scorpioen

Vandebos

#5 , 23 jun 2009 14:04

Heeft u al ooit overwogen zich borg te stellen voor uw vriend? Sommige verhuurders aanvaarden dit.

Kern van de zaak blijft natuurlijk dat zelfs met een leefloon aangepast aan alleen wonen dit bijna onmogelijk zal zijn voor die huurprijs.

Reken even mee: € 725 - € 380 - € 100 = € 245

Zit in die vaste kosten echt alles? water, stroom, kabel? is er in het contract geen beding dat de vaste kosten per maand een voorschot zijn op de jaarlijkse afrekening?

Zelfs daarmee rekening houdend dat dit effektief alles omhelst voor een vast tarief moet uw vriend dus rondkomen met een budget van minder dan € 65 per week. (en ik weet dat dat meer voorkomt dan mensen algemeen denken, dat maakt het er echter niet gemakkelijker op)

Zelf verhuurder zijnde en reeds enige keren, met wisselend succes, aan mensen met een OCMW uitkering verhuurd hebbende zou ik in dit geval toch ook ernstig twijfelen. Borgstelling kan helpen. Maar eerlijk gezegd...

Kan uw vriend echt geen hoogdringendheid inroepen bij het OCMW? Jong, geen regulier dak boven hoofd, kan niet terug naar ouders (veronderstel ik), bereid om verdere opleiding te volgen om meer kansen te maken op arbeidsmarkt zijn allemaal stuk voor stuk redenen die zijn dossier zouden moeten versterken. Normaliter heeft elk OCMW een aantal noodwoningen ter beschikking die snel en tijdelijk door hen verhuurd kunnen worden. (dat is toch zo in Vlaams Brabant)

Misschien dat wat steun van een lokaal politicus kan helpen? (alhoewel de meesten de verkiezingen nog aan het verteren zijn..)

Never_Lose_Hope
Topic Starter

#6 , 24 jun 2009 00:05

Ik wil mij wel borg stellen, maar vrees dat de huisbaas dit niet voldoende zal vinden, het is mijn werkloze vriend tenslotte die er zal wonen en de huisbaas heeft ook geen garantie dat we samen zullen blijven (zelfs getrouwde koppels hebben die garantie niet!).

In de vaste kosten zit enkel electriciteit. Kabel is niet noodzakelijk en internet kan al met Dommel voor ongeveer 15 €/maand. Contract nog niet gezien aangezien we ons eerst kandidaat moeten stellen aan het immokantoor en zij alle kandidaten dan pas voorstellen (op papier!) aan de huisbaas. De ervaring leert dat werklozen hier dus sowieso al worden afgeschreven...

OCMW heeft ons nog niets geholpen wat betreft het vinden van een woonst en ze weten maar al te goed zijn noodsituatie. Op de koop toe is zijn begeleidster daar 90% van de tijd onbereikbaar en collega's weten meestal van niets "omdat ze zijn dossier niet volgen".

Inderdaad hij kan niet terecht bij zijn ouders want zijn moeder heeft hem van kleinsaf al in de steek gelaten en zijn vader woont zelf in een piepklein studiootje met een werkloosheidsuitkering.

En van nog meer pech gesproken: vriend heeft vandaag brief gekregen van de VDAB dat hij niet geselecteerd is voor de opleiding (slechts 18 van de 200 werden geselecteerd). Moedeloos word je ervan...

Lokaal politicus? Zou niet weten hoe...

Vandebos

#7 , 24 jun 2009 00:17

Ik ken de regio gent niet, doch als je website van de stad gent eens opzoekt, kijkt naar de kleur van de burgemeester en schepencollege, kijk wie bevoegd is voor sociale zaken binnen de stad. (ook verantwoordelijk voor OCMW)

Zoek de leden van de provincie op die lid zijn van dezelfde partij, zeker de die van de burgemeester en de schepen verantwoordelijk voor het sociale beleid in Gent...

Kijk of je tussen de namen die voorbijkomen niemand ziet staan die in je buurt woont, enz, enz...

Gaat het helpen? Dat kan ik absoluut niet garanderen? Maar het niet proberen helpt ook niet.

Terug naar “Huren”