aanpassing index huurprijs

johan V
Topic Starter

aanpassing index huurprijs

#1 , 02 feb 2019 17:19

Beste Forum hierbij een vraag over de aanpassing van de indexhuur.
Hieronder de ontvangen mail van eigenaar:

Nieuwe huurprijs (februari 2019) = Basis huurprijs (februari 2013) * GI [2004] JAN 2019/ GI [2004] JAN 2013
Voor het door jullie gehuurde pand geeft dit volgende berekening: € 928,20 = € 850,00 * 131.04 / 120
De huurprijs is vanaf 1 maart € 928,20.
Normaliter wordt er om de drie jaar een prijsherziening van de huur gedaan. Daarnaast wordt er elk jaar een indexering van de huurprijs doorgevoerd. Tot op heden werd geen van beide toegepast. Door de stijgende kosten zijn wij genoodzaakt een indexering toe te passen.
Kan het forum mij informeren of die berekening correct is en of die mag betaald worden vanaf 1 maart 19(er was nog geen index toegepast van 2013 tot op heden)
Dank voor het advies. Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2019 17:22

"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

NatD

#3 , 02 feb 2019 17:29

De indexering kun je zelf berekenen via de huurcalculator op deze site:

https://huurcalculator.statbel.fgov.be/ ... ent_nl.asp

Je hoeft enkel de datum van ondertekening en ingang van het huurcontract, en uiteraard ook de oorspronkelijke prijs in te geven en de calculator doet het werk voor je.

Zo kan je zelf ieder jaar kijken hoeveel je (eventueel) zal moeten betalen als de eigenaar je indexeert!

Reclame

asperger

#4 , 02 feb 2019 17:43

Waarom wordt mijn antwoord nog eens herhaald?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

NatD

#5 , 02 feb 2019 17:52

Waarom wordt mijn antwoord nog eens herhaald?
Sorry, ik zie nu pas je antwoord ... :oops:
Ik was ook al bezig met typen, maar ik ben blijkbaar een beetje (veel) trager dan jij, het was zeker niet mijn bedoeling om papegaai te spelen
...
Als je wil, verwijder ik mijn antwoord wel hoor..

johan V
Topic Starter

#6 , 02 feb 2019 18:13

Dank asperger en NatD voor jullie antwoord.De berekening klopt.Mag ik hopen dat het opnieuw goed komt tussen jullie beiden.Vriendelijke groeten.

bosprocureur

#7 , 02 feb 2019 19:34

Dank asperger en NatD voor jullie antwoord.De berekening klopt.Mag ik hopen dat het opnieuw goed komt tussen jullie beiden.Vriendelijke groeten.
:D :D :D

Dat is pas een reactie om in te kaderen. Zowaar een vredestichter op het JF.

Om on topic te blijven, het is me niet helemaal duidelijk wanneer uw huurcontract is ingegaan. De berekening klopt indien de begindatum van uw contract, zowel als de datum van ondertekening 1 februari 2013 zouden zijn, maar dan zou de indexatie vanaf 1 februari kunnen ingaan.

Nu ja, veel verschil zal het niet maken, en daarenboven zou de eigenaar drie maand kunnen "terugkeren", tegen de index van vorig jaar, wat zou beteken dat u 59 x 3 = 177 € bijkomend verschuldigd bent. De geïndexeerde huur van vorig jaar zou inderdaad 909 € bedragen

Speken is zilver, zwijgen is goud, in dit geval dus 177 €.

mava105

#8 , 02 feb 2019 20:11

Normaliter wordt er om de drie jaar een prijsherziening van de huur gedaan. Daarnaast wordt er elk jaar een indexering van de huurprijs doorgevoerd. Tot op heden werd geen van beide toegepast.
Waarom wordt er 2 maar een huuraanpassing doorgevoerd? Dat lijkt me niet wettelijk.

bosprocureur

#9 , 02 feb 2019 20:16

Dat ziet er naar uit dat de verhuurder eens het huurcontract + bijlagen heeft uitgepluisd.

En daarin zal wel een verwijzing staan naar de mogelijkheid die de verhuurder heeft om op elke derde verjaardag een huurwijziging voor te stellen, mits te voldoen aan een aantal voorwaarden. Niet echt gemakkelijk dus.

En nu heeft hij (de verhuurder) de goedheid om alleen maar te indexeren :D :D

Laten betijen zou ik zeggen als huurder. :D

Terug naar “Huren”