Huisdieren - HR zegt verboden maar bewoners 4/6 laat het toe

ADJ
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huisdieren - HR zegt verboden maar bewoners 4/6 laat het toe

#1 , 02 feb 2019 00:12

Mijn naam is X. Ik ben 22 jaar en woon reeds een paar maanden samen met mijn vriendin in een appartementje in West-Malle. Mijn vriendin en ik hebben altijd graag dieren gezien en wouden dus een hondje in huis halen.

Toen ik dit aan mijn verhuurder vroeg of dit mocht zei hij; "Van mij mag dit zeker, ik heb zelf ook twee honden. Maar op dit moment staat er in het HR dat huisdieren ten strengste verboden zijn." Hierdoor voelden wij ons meteen verslagen maar zette ik het opzoekwerk voort. We wonen op een gelijkvloers appartement met een afgesloten private tuin, dit zou wel heel vreemd zijn dat ik geen huisdier zou mogen.

Door wat opzoekwerk kwam ik meteen op "Artikel 8 van het EVRM" dat mijn gezinsleven beschermd. Hoera dacht ik, eventjes tot ik las dat een huisreglement boven alles staat en zich aan heel veel wetten niet hoeft te houden. Nu heb ik heel wat zaken online opgezocht en bij alle bewoners van het appartementsblok gaan vragen of ze hier problemen bij hebben. 3/5 andere bewoners heeft hier totaal geen problemen mee. Dat wilt dus zeggen dat met ons er bij een tweederde meerderheid is. Opnieuw hoera, want als de meeste mensen dit goed vinden zou het wel mogen toch? Een specifieke bewoner deed hier wel heel lastig over toen ik dit aan iedereen ging vragen.

Maar na nog wat opzoekwerk twijfel ik hier ook aan. Ik zie door het bos de bomen niet meer en weet niet meer wat er nou mag of niet mag. Morgen gaan mijn vriendin en ik een hondje halen en hopen dat er geen problemen van komen. Mijn vraag is wat mijn rechten zijn, kunnen ze ons dwingen ons hondje weg te doen. Hebben wij als bewoners dan echt niets te zeggen over hoe wij leven in dit appartementsblok? Ik lig hier al een paar nachten wakker van en zou graag op terug een goede nachtrust hebben.

Alvast bedankt voor jullie hulp

X

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 02 feb 2019 09:55

Als dat dier geen hinder veroorzaakt voor de andere bewoners, zal het moeilijk worden die hond buiten te krijgen., zelf al staat het in het binnenhuisreglement. Nogal wat vrederechter staan die toe, voor zover er geen hinder is.

Markje

#3 , 02 feb 2019 11:13

Het klopt hetgeen mava105 zegt, maar ik zou er aan toevoegen, eventueel een schriftelijk bewijs van toelating te vragen aan de verhuurder, omdat het in het HR verboden is. U zou niet de eerste zijn, waarvan het contract opgezegd word i.v.m het houden van een huisdier. Mondelinge afspraken hebben geen enkele bewijskracht.

Reclame

Terug naar “Huren”