Niet-geregistreerde huurovereenkomst en waarborg

Katherine
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet-geregistreerde huurovereenkomst en waarborg

#1 , 24 jan 2019 17:43

Ik huur sinds 24 oktober 2017 een appartement van een kennis van mij. De overeenkomst die getekend werd was een standaard 3-6-9. Voorafgaand werd er overeengekomen welke aanpassingen en reparaties hij nog zou laten uitvoeren ( gaande van electriciteitswerken, glas vervangen, parlofoon aansluiten, dakterras aanleggen en de achterdeur vervangen, dit was een “tijdelijke deur, dus een gewone houten binnendeur, niet geschikt als buitendeur zowel qua isolatie maar ook qua veiligheid -> ik heb inbraak gehad, uiteraard langs die deur, gewoon slot er met een tang uitgetrokken) Om een lang verhaal kort te maken, ondanks talloze beloftes Wordt er niets gedaan en is bv de verwarming regelmatig defect en ondanks zijn belofte om iemand te sturen, gebeurt dit niet. Indexeren gebeurt wel..;

Ik ben het dus echt beu en wil graag verhuizen, ik ben er pas achter gekomen dat het huurcontract nooit geregistreerd is, een plaatsbeschrijving is ook nooit opgemaakt. Ik heb dus begrepen dat ik geen opzegtermijn in acht dien te nemen? Ik heb bij aanvang wel een huurwaarborg gestort op het rekeningnummer van de verhuurder, dit ten belopen van 3 maanden huur, hij vertelde me dat dit een wettelijk tarief was, maar naderhand heb ik vernomen dat ten tijde van het afsluiten van het contract ( oktober 2017) 2 maanden de regel was. Ik wil natuurlijk mijn huurwaarborg terug, maar hoe ga ik hier best te werk? De verhuurder toch formeel op de hoogte stellen dat ik wens te vertrekken en mijn huurwaarborg terugvragen bij vertrek of wat zijn de stappen die ik dien te zetten.
Dient nog vermeld te worden dat ik een aantal foto’s heb van periode dat ik ben ingetrokken en van hoe het er nu uitzien en ik heb veel verbeteringen aangebracht, dus omtrent de goede staat is zeker geen discussie mogelijk.

Dank bij voorbaat voor jullie feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2019 19:55

Je kan vertrekken na een minimale opzeg. Neem hiervoor 1 dag. (één). Uit beleefdheid kan je er ook een paar meer nemen.
Gezien er geen ingaand plaatsbeschrijving is, kan verhuurder geen huurschade aanrekenen en moet hij de volledige huurwaarborg vrijgeven.

Reclame

Terug naar “Huren”