Vernieuwing Huurcontract...geen kopie gekregen!

Yvan
Topic Starter

Vernieuwing Huurcontract...geen kopie gekregen!

#1 , 06 jun 2009 15:50

Hallo,

Een jaar geleden heeft mijn huisbaas gevraagd het nieuwe huurcontract te ondertekenen, wat ik ook heb gedaan.

Nu, ik weet heel weinig over de huurwet...

Mijn sanitair in de badkamer is volledig aan het rotten, Wc lekt langs alle kanten, er komt geen water uit de warmwaterkraan, vochtplekken,...

Ik heb 6 maanden geleden dit gerapporteerd aan de huisbaas en die zei dat hij een loodgieter ging sturen...en je raadt het al. Nog geen loodgieter gezien.

Mijn zoon neemt het mij zeer kwalijk dat ik niet om een kopie van het huurcontract heb gevraagd, want hij zegt dat we niets kunnen beginnen zonder contract. Is dit waar? Kan de huisbaas ons buiten gooien?

Als ik bij de huisbaas ga om een kopie te vragen, dan gaat er in dat contract staan dat alles tiptop in orde is... kan ik dan naar de huurders bond gaan om verdere stappen te ondernemen of aangetekend te schrijven naar hem want ik ben dit primitief leven (zonder warm water) beu aan het worden.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Minoesjeh

#2 , 06 jun 2009 16:53

Hey Yvan!

Dit kan idd niet!!!
Sanitair en dergelijke is normaal voor verhuurder.
Als je wc lekt, heb je dan geen waterverlies? Opletten daarmee want ik zit schoon in de penarie daardoor.
Heb je een bewijs dat je het onmiddellijk gemeld hebt? (in jouw geval zes maand geleden?)
Ik zou zowiezo naar de huurdersbond gaan en vragen wat je kan doen in jouw geval...
Ik ben daar woensdag geweest en ze hebben mij goed geholpen!

Is jouw nieuw contract geregistreerd? Zo ja, kan je daar geen kopij krijgen?

Ik weet ook niet zoveel van huurwet, maar hier komt ge toch interessante weetjes te weten :) ik wens je alvast veel succes!

Minoesjeh

#3 , 06 jun 2009 16:55

ps: kan je alvast geen aangetekend schrijven versturen naar verhuurder waarin je meldt dat je dit al zes maand geleden had gemeld, dat je je afvraagt waarom loodgieter nog niet geweest is terwijl hij dit beloofd had en waarbij je mss foto's stopt van de vochtige plekken en zo?

En daarbij ook nog es vragen naar kopij van het contract?

Reclame

Yvan
Topic Starter

#4 , 06 jun 2009 17:21

Hey Yvan!

Dit kan idd niet!!!
Sanitair en dergelijke is normaal voor verhuurder.
Als je wc lekt, heb je dan geen waterverlies? Opletten daarmee want ik zit schoon in de penarie daardoor.
Heb je een bewijs dat je het onmiddellijk gemeld hebt? (in jouw geval zes maand geleden?)
Ik zou zowiezo naar de huurdersbond gaan en vragen wat je kan doen in jouw geval...
Ik ben daar woensdag geweest en ze hebben mij goed geholpen!

Is jouw nieuw contract geregistreerd? Zo ja, kan je daar geen kopij krijgen?

Ik weet ook niet zoveel van huurwet, maar hier komt ge toch interessante weetjes te weten :) ik wens je alvast veel succes!
Hallo Minoesjeh,

Absoluut, elke keer als ik de kraan van de wc open doe (ik doe ze toe want anders blijft het water constant doorlopen) dan lekt er ook water uit de afvoer. En ik maar elke keer met de vod alles kuisen.

Ik heb alles mondeling gemeld aan de huisbaas dus echt bewijs heb ik niet.

Ik ga maandag naar de huisbaas, hij werkt als zelfstandige onder mijn appartement.

Ik denk niet dat het contract geregistreerd is, hij houdt nogal van loeche zaakjes...als hij mij zelfs geen kopie heeft gegeven.

Ik hou je verder op de hoogte en bedankt voor de reactie.

Vandebos

#5 , 06 jun 2009 17:33

Doe jezelf een plezier, maak er een aangetekend schrijven van. Anders kan je als huurder nooit bewijzen wat je hebt gemeld en wat niet.

Je kan je altijd bij het lokale registratiekantoor informeren of het contract werd geregistreerd. Indien dit niet het geval is en indien je contract er geen is van bepaalde duur (3jaar of minder) kan je opzeggen met 30 dagen zonder wederverhuringsvergoeding te dienen betalen.

j.demoor

#6 , 08 jun 2009 12:05

“Art.1bis.Van elke huurovereenkomst die onder toepassing van deze afdeling valt en die betrekking heeft op de hoofdverblijfplaats van de huurder moet een geschrift worden opgesteld, dat afgezien van alle andere nadere regels, het volgende moet inhouden : de identiteit van alle contracterende partijen, de begindatum van de overeenkomst, de aanwijzing van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die het voorwerp van de verhuur zijn en het bedrag van de huur. De meest gerede contracterende partij kan bij gebreke van uitvoering binnen acht dagen na een ingebrekestelling die betekend wordt bij een ter postaangetekende brief of bij deurwaardersexploot, de andere partij in voorkomend geval via gerechtelijke weg verplichten om een schriftelijke overeenkomst op te stellen, te vervolledigen of te ondertekenen overeenkomstig het eerste lid en indien nodig verzoeken dat het vonnis de waarde zou hebben van een schriftelijke huurovereenkomst...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Het niet nakomen van voornoemde verplichting neemt het bestaan van een huurovereenkomst niet weg. Deze kan voldoende blijken uit uw verblijf en uit de betalingsbewijzen van uw huur.

Onderzoek vooraf op het Registratiekantoor of het nieuwe huurcontract geregistreerd is en zo ja vraag dan daar een kopie.

Onafhankelijk daarvan,maan uw verhuurder aangetekend aan de nodige verhuurdersherstellingen,die u nauwkeurig opsomt,uit te voeren binnen een door u daarin te vermelden redelijke termijn.

Geeft uw verhuurder daaraan geen afdoende en tijdig gevolg,daag hem dan voor de vrederechter.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Yvan
Topic Starter

#7 , 20 jun 2009 13:37

Een week verder, en nog steeds geen huurcontract.

Hij had beloofd langs te komen...

Ik ga nu een aangetekend schrijven sturen, kan iemand me helpen wat er allemaal in moet of een voorbeeld geven? Het gaat om het huurcontract en de herstellingen aan mijn badkamer.

Alvast hartelijk dank voor reacties!

Vandebos

#8 , 20 jun 2009 14:59

- zoek je lokale registratie kantoor. In de link onder dit bericht vindt je een pdf hoe je dit kan doen. Geraak je er niet aan uit ( heb zelf enige malen mijn koppeke gekrabt in het verleden vooraleer het te vinden) mag je me altijd via pb je postcode en naam stad doorzenden. Als hij het contract heeft geregistreerd zou je het daar moeten kunnen vinden en een kopie ervan bekomen.

Maak van je aangetekende schrijven een ingebrekestelling.

Datum dd/mm/jjjj

Geachte Mr. X,

Bij deze wens ik u in gebreke te stellen op volgende punten betreffende de verhuur van een woning, gelegen te 123, door u aan Y, mezelf, verhuurd voor een duur van Z jaar vanaf datum A:

- Gedurende meer dan een jaar heb ik u reeds bij herhaling mondeling, telefonisch en schriftelijk verzocht mij een door beide partijen ondertekende kopie van het huurcontract te bezorgen die mij toekomt rechtens artikel 1 bis van de huurwetgeving en art 2 punt 2 van Bijlage bij het koninklijk besluit genomen in uitvoering van artikel 11 bis, van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van het burgerlijk wetboek. Tot op heden heeft u zelfs niet de moeite genomen op deze verzoeken te antwoorden.

- reeds meer dan zes maanden geleden heb ik u op de hoogte gebracht van volgende problemen met de sanitaire installatie:

(geef hier een zo gedetailleerd mogelijk overzicht van alle problemen)

Ondanks herhaaldelijke verzoeken heb ik van u nog steeds geen antwoord ontvangen. Ik wil er u bij deze dan ook op wijzen dat het ontbreken van een degelijke sanitaire installatie een schending van art 1 van Bijlage bij het koninklijk besluit genomen in uitvoering van artikel 11 bis, van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2, van het burgerlijk wetboek

Bij deze verzoek ik u dan ook om mij binnen de 10 dagen na de eerste aanbieding van dit schrijven een kopie te bezorgen van het huurcontract en een datum waarop de schade in de badkamer wordt hersteld.

(Facultatief aangezien je hier niet over spreekt maar het me wel het type verhuurder lijkt te zijn die de waarborg cash wilt)

Bij deze verzoek ik u tevens om, indien dit nog niet gebeurd is, de huurwaarborg, inclusief de gemiddelde jaarlijkse bankrente tot heden, te deponeren op een huurwaarborg rekening zoals volgens Art. 103 van de Wet Diverse Bepalingen (IV) van 25 april 2007 mijn recht is en bovendien op deze gecumuleerde som vanaf heden de gerechtelijke intrest, die momenteel 5.5% bedraagt, te eisen tot op het ogenblik dat deze waarborg effectief op een huurwaarborg rekening wordt gestort.

Bij ontbreken van een positief antwoord binnen de gestelde termijn zal ik mij genoodzaakt zien de woningdienst in te schakelen om het pand te laten keuren in zijn huidige toestand en om via het vredegerecht de reparaties van de gemelde gebreken door een externe firma op uw kosten te bekomen.

Met vriendelijke groeten blablabla

Verstuur het aangetekend met bevestiging van ontvangst (roze fiche) Dan krijg jij een door hem gehandtekende fiche terug dat hij het op dag X heeft ontvangen.

Yvan
Topic Starter

#9 , 20 jun 2009 16:17

Heel erg bedankt, Vandenbos!!
Dit helpt me al erg veel vooruit.

Mijn brief wordt maandag verstuurd

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 jun 2009 19:31

hierbij de link van de huurwet - eens lezen kan geen kwaad

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf

Terug naar “Huren”