Huurovereenkomst opzeggen

Resul007
Topic Starter

Huurovereenkomst opzeggen

#1 , 19 jun 2009 14:34

Graag jullie mening en advies. Ik verhuur al 3 jaar een pand waarin men een frituur uitbaat maar niet 1 keer werd er tijdig betaald. Heden 19/06/09 en de betaling van 01/06/09 is nog steeds niet gebeurd. Heb reeds een aangetekend schrijven gedaan met beloftes om tijdig te betalen maar dit heeft totaal geen effect. Nu ben ik van plan om zelf een zaak te starten en zou dit pand zelf willen uitbaten. Kan ik omwille van de steeds laattijdige betalingen de huurders er gemakkelijk uitkrijgen of moet ik mij houden aan de wettelijke termijnen van opzeg? Nu ik veronderstel dat het moeilijk is omdat ze geen 3 maanden achterstel hebben. Hoe kan ik hun het snelst uit het pand krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro

#2 , 20 jun 2009 10:52

Graag jullie mening en advies. Ik verhuur al 3 jaar een pand waarin men een frituur uitbaat maar niet 1 keer werd er tijdig betaald. Heden 19/06/09 en de betaling van 01/06/09 is nog steeds niet gebeurd. Heb reeds een aangetekend schrijven gedaan met beloftes om tijdig te betalen maar dit heeft totaal geen effect. Nu ben ik van plan om zelf een zaak te starten en zou dit pand zelf willen uitbaten. Kan ik omwille van de steeds laattijdige betalingen de huurders er gemakkelijk uitkrijgen of moet ik mij houden aan de wettelijke termijnen van opzeg? Nu ik veronderstel dat het moeilijk is omdat ze geen 3 maanden achterstel hebben. Hoe kan ik hun het snelst uit het pand krijgen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Op basis van de regels van handelshuur:

9. Vervroegde beëindiging van de huur
Opzegging door de huurder
bij het verstrijken van een driejarige periode
opzeggingstermijn: 6 maanden

Opzegging door de verhuurder
uitdrukkelijk beding in overeenkomst
bij het verstrijken van een driejarige periode
zelf handel drijven
opzeggingstermijn: 1 jaar

Beëindiging door onderlinge toestemming
notariële akte of verklaring voor vrederechter

Indien de huurder geen huurhernieuwing heeft gevraagd en hij na het einde van de huur in het bezit van het gehuurde goed wordt gelaten, dan ontstaat een huur van onbepaalde duur

verhuurder kan op elk ogenblik opzeggen met een opzeggingstermijn van 18 maanden
huurder kan dan binnen de drie maanden de huurhernieuwing vragen

Uiteraard is ook de inhoud van de handelshuurovereenkomst van groot belang.

De huurder vroegtijdig uit het pand krijgen omdat hij laattijdig (wat niet gelijk staat met totaal niet betalen of een aanzienlijke achterstal hebben) betaalt lijkt mij hier, onder voorbehoud omwille van geen inzage/kennis van alle relevante stukken/informatie, niet écht aan de orde.

JohnD

#3 , 20 jun 2009 11:18

Kan ik omwille van de steeds laattijdige betalingen de huurders er gemakkelijk uitkrijgen of moet ik mij houden aan de wettelijke termijnen van opzeg? Nu ik veronderstel dat het moeilijk is omdat ze geen 3 maanden achterstel hebben. Hoe kan ik hun het snelst uit het pand krijgen?
Sta me toe dit te bevestigen. Enig voordeel dat je denkt te kunnen halen omdat de huurder steeds te laat betaalt, en dit in feite als argumentatie gebruiken zal niet lukken. Ze betalen altijd maar te laat. Dat is nog heel iets anders dan niet betalen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Terug naar “Huren”