Beste,
Ik wil advies over de beëindiging van mijn huurcontract.
De situatie is als volgt. Mijn huisbaas heeft een vervroegde beëindiging van het huurcontract gedaan, de mij meegedeelde reden was dat ze een renovatie van de studio willen doen. Ik huur deze studio sinds 28/08/1999 en de opzegging is gebeurd op 20/12/2018. Nu heeft hij een document opgemaakt ter beëindiging van het huurcontract, dat ik achteraf gezien spijtig genoeg te snel heb medeondertekend, waarin een aantal zaken staan waarbij ik het achteraf gezien niet mee eens ben na het mij grondig informeren. Zo verwijst deze opzegging naar het oorspronkelijke huurcontract waarin sprake is van een opzeggingstermijn van 3 maanden, nu ben ik erachter gekomen dat dit contract, van oorsprong een contract van onbepaalde duur wettelijk gezien niet meer geldig en automatisch omgezet is in een contract van bepaalde duur, wettelijk minstens een opzegtermijn van 6 maanden zou moeten voorzien. Er staat ook in de opzegging dat geen van beide partijen elkaar een vergoeding verschuldigd is behalve wanneer ik de termijn van 3 maanden zou overschrijden, in dit geval zou ik 3 maanden huur als schadevergoeding moeten betalen. De huurbaas heeft me ook geen bestek laten betekenen van enige werken, in de overeenkomst wordt de reden tot beëindiging echter niet vermeld.
Momenteel ben ik zoekende naar een nieuwe woonst maar de kans is zeker aanwezig dat ik de 3 maanden ga overschrijden, moet ik in dat geval sowieso de schadevergoeding betalen of kan ik aanhalen dat het contract waarnaar verwezen wordt niet meer geldig was en dat een minieme opzeggingstermijn van 6 maanden had voorzien moeten worden?
Welke stappen kan ik best ondernemen om niet op extra (buiten de verhuis op zich) kosten uit te komen en hoe pak ik dit best aan, de voorbije jaren hebben we goed met elkaar kunnen opschieten en was dus wel verrast door de brief.
Dank bij voorbaat voor jullie advies.