Wat een mens allemaal tegenkomt
Ik kan je geen pasklaar antwoord geven, wel een paar bedenkingen.
Uiteraard mag dit niet en staat dat in ieder deftig huurcontract.
Eerste vraag: hoe laat je zoiets constateren?
Dan rijst de vraag: wat wil je vriend? Wil hij het contract laten ontbinden en de huurder eruit hebben? Of wil hij er een handelscontract van laten maken? En hoe kom je dan een huurprijs overeen?
Omdat je vraag duidelijk in de richting van de tweede optie gaat, bezint eer ge begint.
Bij een handelscontract gaat mogelijk het KI fors omhoog (je wordt sowieso tevens nog eens belast op de huurinkomst) indien het huis een 'handelspand' wordt. Als dat KI stijgt, dan ga je dat moeilijk kunnen verlagen nadat deze huurder vertrekt en het terug een privé woning wordt (of je moet dan zwaar gaan verbouwen). Bij een handelscontract staat de huurder heel sterk op lange termijn. Hou ook rekening met faillissementen in die sector en alle gevolgen van dien.
Als mijn vriend het achteraf terug als gewone prive woning verhuurt moeten er toch geen verbouwingen gedaan worden want die zijn er nu ook niet gebeurd ? Die "meisjes van plezier" werken gewoon in de slaapkamers boven, er is niets veranderd.
Dus best die optie maar laten vallen.
Dan : hoe krijgen we die huurder er dan uit op wettelijke manier ?
Hoe laat je een huurcontract ontbinden ? Bewijzen dat het meer dan een "massagesalon" is, zal niet moeilijk zijn, er staat immers een ganse website van vol, met sappige en zeer pikante details, met prijzen inclusief.
Dank je wel voor antwoorden, want dit alles stoort mij heel erg.
Sinds we dit weten, ben ik enorm beschaamd, ook al kunnen wij er niet aan doen.