#5 , 29 dec 2018 12:49
Hallo Ghentian,
Ik neem aan dat het hier over een waarborg gaat en niet een borg. Met een kamer bedoel je een kot, en geen onderhuur van een kamer in een appartement of zo?
Inderdaad, het gaat om een waarborg. Ja, het gaat ook om een kot. Nee, het is geen onderhuur. Ik had een directe huurovereenkomst met deze verhuurder.
Hoe is deze waarborg tot stand gekomen? Cash betaald of per overschrijving?
De waarborg (2 maanden huur) is overgeschreven na het ingaan van de huurovereenkomst. Dat staat zo nadrukkelijk in de huurovereenkomst vermeld.
Was er een contract (= schriftelijke neerslag) van de huurovereenkomst? Wordt hier iets bepaalde inzake de waarborg?
Ja, er is een schriftelijk contract van de huurovereenkomst. Het contract zegt het volgende over de waarborg:
The deposit is equal to 2 (two) months' rent, being 5OO,OO€/54O,OOC/6OO,OO€ euro.
(point one) The deposit has to be paid within five days after signing the tenancy
agreement on account number _______. The deposit can only be released by the end of the tenancy
agreement with written consent both lessor and tenant.
If payment of the deposit is not made within five days after signing the tenancy
agreement the lessor has the right to cancel the tenancy agreement one-sided without
notice or compensation.
The deposit can never be used by the tenant as rent and may only serve as
compensation of inflicted damage to the rented by the tenant and/or others he or she
granted access to the room. Damage caused by normal use, wear and tear or age will not
be charged to the tenant.
Begrijp ik hieruit dat de waarborg niet gebruikt mag worden voor de kosten van water / gas / electriciteit?
Lessor pays back half the deposit, being €/250,00€/540,00/€/600,00/ (point
one), to the tenant by banktransfer at the moment tenant hands over the key of the
room under reservation of the absence of rental damage.
Lessor pays back the other half of the deposit at the leatest the 21th of december to the
tenant by banktransfer after clearing the calculation of the costs of the heating of
tenant's room. Tenant receives a copy of the calculation (article 9).
Article 9 zegt trouwens niks over de berekening. Ik heb een berekening gehad die absoluut niet begrijpbaar niet. Andere huurders ondervinden hetzelfde probleem.
Heb je je hoofdverblijfplaats gevestigd daar?
Ja. Ik had mij ingeschreven bij de gemeente Lanaken.
Bedankt voor de hulp!