Huisbaas dreigt met uitzetting door vrederechter . Hij heeft wenst geen aangetekende opzegging te doen.

Katrin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huisbaas dreigt met uitzetting door vrederechter . Hij heeft wenst geen aangetekende opzegging te doen.

#1 , 24 dec 2018 10:09

Beste,
Mijn zoon woont in een gelijkvloers appartement met tuin, waarvan ik alleen het huurcontract heb ondertekend. Ik heb mijn domicilie ergens anders.
Huisbaas gaat naar vrederechter voor verbreking van mijn huurcontract en voor uitzetting van mijn zoon wegens het houden van 3 Mechelse herdershonden en onderverhuring aan mijn zoon. Ik betaal de huur rechtstreeks aan de huisbaas.
Gaat de vrederechter hem gelijk geven? Moet ik gerechtskosten betalen indien ik ongelijk krijgt en hij moet verhuizen.
Hoeveel tijd heeft mijn zoon dan om te verhuizen?
Met vriendelijke groeten,
Katrin Van de Wauwer

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird

#2 , 24 dec 2018 10:28

Waarschijnlijk gaat de vrederechter vragen om de voorwaarden in de huurovereenkomst te vervullen, namelijk daar gaan wonen. Ben je hardleers en doe je dat niet dan mag je je inderdaad aan fikse compensaties voor de verhuurder verwachten.

mava105

#3 , 24 dec 2018 12:18

Wat staat er in de huurovereenkomst? Staat er dat de woonst moet dienen als hoofdverblijfplaats van de huurder? Is er een huurachterstand?Mocht je onderverhuren? Maak je er huurwinst op? Staat er ook dat er geen huisdieren mogen gehouden worden, tenzij toelating van de verhuurder.
VR kan u een opzegging geven van 3 maanden en de gerechtskosten.

Reclame

Didymus

#4 , 24 dec 2018 12:40

Bent u al aangetekend in gebreke gesteld? Zo niet bestaat de kans dat de vrederechter de huurder in eerste instantie wandelen stuurt.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur

#5 , 24 dec 2018 14:13

U bedoelt dat de VERhuurder kan wandelen gestuurd worden?

Didymus

#6 , 24 dec 2018 15:12

Uiteraard.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie

#7 , 24 dec 2018 16:10

U bedoelt dat de VERhuurder kan wandelen gestuurd worden?
Hij is de huurder niet, hij is een totaal vreemde die het pand kraakt bij wijze van spreken.

Nu met de nieuwe wet van kraakpanden kan de verhuurder hem buiten zetten zonder vrederechter enkel met de politie.

- Aanpassing artikel 439 van het Strafwetboek

Wie zonder bevel van de overheid en buiten de gevallen waarin de wet toelaat in de woning van bijzondere personen tegen hun wil binnen te treden, in een door een ander bewoond huis, appartement, kamer, verblijf of in de aanhorigheden ervan hetzij binnendringt met behulp van bedreiging of geweld tegen personen of door middel van braak inklimming of valse sleutels hetzij dit goed bezet, hetzij erin verblijft zonder toestemming van de bewoners wordt gestraft met een gevangenisstraf van 15 dagen tot 2 jaar én een geldboete van 26 tot 300 euro.

- Nieuw artikel 442/1 van het Strafwetboek

Wie zonder een bevel van de overheid hetzij zonder toestemming van een houder van een titel die of een recht dat toegang verschaft tot de betrokken plaats of gebruik van of verblijf in het betrokken goed toestaat en buiten de gevallen waarin de wet het toelaat, op eender welke manier andermans niet bewoonde huis, appartement, kamer, verblijf of de aanhorigheden ervan of enige andere niet bewoonde ruimte of andermans roerend goed dat al dan niet als verblijf kan dienen, hetzij binnendringt, hetzij bezet, hetzij erin verblijf zonder zelf houder te zijn van voormelde titel of recht, wordt gestraft met een gevangenisstraf van 8 dagen tot een maand en een geldboete van 26 tot 100 euro (of een van deze straffen).

Merk hierbij op dat ook het kraken van bijvoorbeeld verplaatsbare garageboxen of tuinhuizen strafbaar wordt.
Een jaar cel voor die hards
Wie een onbewoond pand kraakt en geen gevolg geeft aan het bevel tot ontruiming riskeert een gevangenisstraf van 8 dagen tot een jaar en een geldboete van 26 tot 200 euro (of een van deze straffen.

Klachtmisdrijf

Het kraken van onbewoonde panden zal een klachtmisdrijf vormen. Het zal dus pas strafbaar zijn na een klacht van een persoon die houder is van een titel of een recht op het betrokken goed.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CityBird

#8 , 24 dec 2018 16:38

M.i. sterk overdreven dat een rechter hier van kraken gaat spreken. De officiele huurder weet immers dat die persoon daar woont, en er is een huurcontract. Die rechter gaat eerder eisen stellen, of zoals iemand al zei de verhuurder wandelen sturen als er geen AS is. Die truk moet de huurder uiteraard maar 1 keer proberen.

denlowie

#9 , 24 dec 2018 17:00

M.i. sterk overdreven dat een rechter hier van kraken gaat spreken. De officiele huurder weet immers dat die persoon daar woont, en er is een huurcontract. Die rechter gaat eerder eisen stellen, of zoals iemand al zei de verhuurder wandelen sturen als er geen AS is. Die truk moet de huurder uiteraard maar 1 keer proberen.
Natuurlijk is dit sterk overdreven, maar het was maar bij wijze hoe het zou kunnen aflopen.

De bewoner heeft GEEN huurcontract met de huisbaas, het is zijn moeder, dus neem ik zelfs aan dat het in de meeste gevallen zelfs een verschillende familie naam is.
En Absurdistan is hier niet zover af, na al de jaren dat ik hier zit heb ik al teveel rare zaken gelezen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

CityBird

#10 , 25 dec 2018 02:28

Klopt, daarom ook dat die moeder daar officieel moet gaan wonen, iets wat een rechter waarschijnlijk zal gaan eisen. En geen enkele wet verbiedt haar om de zoon mee te laten inwonen. Natuurlijk, als zij hier niet op ingaat dan zit je met een heel ander geval.

Oude Belg

#11 , 26 dec 2018 15:13

En volgens de meest huurcontracten dient de huurder, in dit geval de moeder, zich daar te domiciliëren...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huren”