Appartement huren: hoe best aanpakken?

Kattie23
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Appartement huren: hoe best aanpakken?

#1 , 18 nov 2018 11:05

Hallo

Situatieschets: Ik zou een appartement willen huren, liefst zo snel mogelijk. Mijn vriend zal pas ergens volgende zomer de mogelijkheid hebben om er in te trekken, dus ik zou eerst alleen in het appartement wonen en vanaf ergens volgende zomer wonen we er dan beiden.

Ik denk dat in onze situatie feitelijk samenwonen het gemakkelijkste zal zijn. Sowieso is dat huren toch maar iets tijdelijks tot we daarna iets kopen, en zou pas dan wettelijk gaan samenwonen. 1) Kunnen wij beiden het huurcontract ondertekenen, ook al gaat hij er nu nog niet wonen en dus zijn domicilie nog niet plaatsen? 2) Hoeft de verhuurder het trouwens te weten dat mijn partner er initieel nog niet gaat wonen? 3)Of is het beter dat ik alleen het contract huur, en hij borg staat, en dan vanaf hij er komt wonen opgenomen wordt in het huurcontract als medehuurder? 4)Of zijn er nog andere adviezen om onze situatie aan te pakken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kattie23
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2018 20:20

Niemand die kan helpen? Als het geen kwaad kan dat mijn vriend mee het contract tekent maar er de eerste maanden zijn domicilie nog niet zet, dan zullen we het zo doen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 19 nov 2018 20:48

Neen, dat kan inderdaad geen kwaad.
U woont daar dan, de huur wordt betaald, dus...

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2018 10:32

1) Kunnen wij beiden het huurcontract ondertekenen, ook al gaat hij er nu nog niet wonen en dus zijn domicilie nog niet plaatsen?
Dit kan. Lees het huurcontract er wel op na. Als er staat dat iedereen die het contract ondertekend, zich er ook moet domiciliëren, kan je wel een probleem hebben. Maar meestal is het wel voldoende als iemand zich er domicilieert.
2) Hoeft de verhuurder het trouwens te weten dat mijn partner er initieel nog niet gaat wonen?
In principe niet, maar zoals gezegd: als het contract stipuleert dat wie ondertekend, er ook moet gedomicilieerd zijn, hoe je je wel niet aan het contract...
3)Of is het beter dat ik alleen het contract huur, en hij borg staat, en dan vanaf hij er komt wonen opgenomen wordt in het huurcontract als medehuurder?
Als de verhuurder dit zo wil aanpassen achteraf, kan dit ja.

Over welke periode spreken we eigenlijk? Komt uw vriend drie maand later daar ook wonen, of pas 3 jaar later? Ik denk dat je best gewoon met de verhuurder overeenkomt. Als jij de huur vlot kan betalen, zal een verhuurder er geen probleem van maken als jullie nu al met twee ondertekenen, jij daar al gaat wonen, en uw vriend enkele maanden later bij u intrekt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kattie23
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2018 20:23

Het gaat over een 8tal maanden. Zal het inderdaad met de verhuurder bespreken hoe hij het contract liefst in orde brengt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2018 08:42

Normaal gezien zal een verhuurder hier geen probleem van maken, hoor. Als jij uitlegt dat jij je daar alvast domicilieert en uw vriend binnen 8 maand ook, maar dat jullie wel alvast samen het contract wensen te tekenen, zal dit op weinig protest stuiten, vermoed ik.

Let wel: de verhuurder kan bij iedereen die ondertekent, de volledige huur opeisen. Stel dus dat het uit raakt tussen uw vriend en jij binnen die 8 maanden, en jij betaalt de huur niet meer, dan zou de verhuurder als hij dit wenst wel de volledige huur nog bij uw vriend kunnen opeisen, zelfs al woont hij er niet. Dat is dus wel een risico dat uw vriend loopt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 21 nov 2018 09:04

…. als hoofdelijkheid en solidariteit bedongen wordt; maar een beetje verhuurder zal daar wel voor zorgen, denk ik.

Terug naar “Huren”