van mondeling naar schriftelijk huurcontract

Logis
Topic Starter

van mondeling naar schriftelijk huurcontract

#1 , 14 mei 2009 23:55

Ik heb een onroerend goed geërfd in blote eigendom. De huurder die een deel van dit gebouw huurt (gewone huur, geen handelshuur) had geen schriftelijk huurcontract. Er is onlangs nu wel een schriftelijk huurcontract opgemaakt met de vruchtgebruiker (langstlevende ouder ).
Moet bij dit schriftelijk huurcontract de huurder nu gezien worden als een nieuwe huurder, dit voornamelijk in verband met energie-attest (huurwetgeving editie 2007).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Logis
Topic Starter

#2 , 18 mei 2009 23:44

Niemand ?

Blijkt nu dat er een levenslang huurcontract werd opgemaakt via notaris,
evenwel met een causule tot 1 januari 2015 en ingang vanaf 1 mei 2009.

Heb ik als blote eigenaar geen enkele stem in dit verhaal. Kan me niet van de indruk ontdoen dat er doelbewust plots een schriftelijk contract gemaakt is om ten allen prijze te vermijden dat er een einde zou kunnen gemaakt worden aan de huur na 3 jaar ( zijnde 2012 ). Het mondelinge contract nam namelijk een aanvang in december 2005 /januari 2006.
Vruchtgebruiker (langstlevende ouder) is namelijk 88 jaar. Bij een eventueel overlijden van de vruchtgebruiker vóór 2015 ben ik nu genoodzaakt het contract te respecteren tot 1 januari 2015.

JohnD

#3 , 19 mei 2009 06:36

Nou, je mag nog van geluk spreken dat het niet tot 2020 is. Ik begrijp echter niet wat er gaat gebeuren als de vruchtgebruiker overlijd voordien. Komen er dan familieleden in wonen ? Want goed een huurkontrakt word wel niet ontbonden bij overlijden maar ik vraag me toch ernstig af wat dat in de praktijk omhelst.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos

#4 , 19 mei 2009 09:51

Heeft de vruchtgebruiker het volledig vruchtgebruik? (niet enkel vruchtgebruik voor eigen gebruik)

Logis
Topic Starter

#5 , 19 mei 2009 12:57

Ja, de vruchtgebruiker heeft het volledige vruchtgebruik.
De huidige huurder (= de vorige huurder) is een familielid.

Kohar

Logis
Topic Starter

#6 , 26 mei 2009 21:33

Is er nu echt niemand die een antwoord heeft op mijn vragen

Terug naar “Huren”