Borgsom bij huur

Sylvia123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Borgsom bij huur

#1 , 23 okt 2018 10:40

Kan een verhuurder van een tijdelijke, voor 7 weken, gehuurde etage de betaalde borgsom inhouden als de huurders niet aanwezig mochten zijn van de verhuurder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 okt 2018 10:45

Hier zal je iets meer informatie moeten geven.

Ik vermoed, maar bij gebrek aan informatie, blijft het een vermoeden:
Je huurt een etalage voor 7 weken.
Aan het einde wordt een plaatsbeschrijving opgesteld om de schade op te meten, en hier mag je als huurder niet bij aanwezig zijn.
De verhuurder vindt voldoende schade om de volledige waarborg in te houden hiervoor.

Correct, of zijn er nog andere feiten?

Sylvia123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2018 11:11

Correct. Een ter beschikking gestelde fiets werd gestolen maar daar zou een afgesproken bedrag voor worden ingehouden. De aankoopbon voor de opnieuw aangeschafte tweedehands fiets kon, desgevraagd, niet worden getoond door de verhuurder. Dit liep uit op een discussie en een dreigende toon van de verhuurder en zijn zoon. De politie pleegde interventie en de verhuurder heeft hen gevraagd ons het pand uit te zetten. Achteraf heeft de verhuurder allerlei zaken als schade opgegeven die door ons niet geconstateerd zijn noch op papier voor akkoord zijn ondertekend.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 23 okt 2018 11:27

Dan heeft de verhuurder een probleem, want deze kan niet bewijzen dat hij zelf deze schade niet aangebracht heeft.
Het probleem hier zal zijn dat de verhuurder wellicht niet zal willen toegeven, en dat het dus rechtbank zal worden om dit uit te klaren.
U staat alvast sterk, normaal zal u enkel een bedrag moeten afstaan voor de fiets me dunkt (aangezien deze bij de huur inbegrepen zat).

Politie was trouwens in de fout gegaan, zij zijn niet bevoegd om u uit het pand te zetten, u was immers huurder.
Zolang de einde-huur-formaliteiten niet afgerond zijn tenminste.
Zij konden wel de verhuurder uit het pand zetten.

Sylvia123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2018 11:44

Hartelijk dank voor uw heldere antwoord!

Sylvia123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 okt 2018 10:06

Beste Blaatpraat, ik ben onder de indruk van uw kennis in dergelijke zaken. Is het mogelijk dat u mij nader informeert in welke wetsartikelen ik deze informatie kan terugvinden? Wij zijn woonachtig in Nederland dus het Belgisch recht is hier niet goed bekend.

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 24 okt 2018 18:57

Het is nochtans niet zo simpel als dat Blaatpraat het voorstelt .

Bij ons in België is enkel een ingaande plaatsbeschrijving verplicht, de uitgaande wordt over het algemeen gedaan om op een eenvoudige manier de schade vast te leggen bij vertrek maar is niet verplicht.
Elke keer als de huurder niet akkoord is, weigert die uiteraard om het opgestelde document te tekenen. Het is dus kort door de bocht om te beweren dat geen uitgaande plaatsbeschrijving gelijk is aan geen schade recupereren. Hetgeen wij altijd doen, als de huurder weigert om te tekenen, is de vastgestelde schade dezelfde dag of de dag erna doormailen. Ik weet uit ervaring dat dit aanvaard wordt door de rechtbank.

Ik kan mij goed voorstellen als de schade bij uittrede genoteerd is door een expert ( makelaar, beëdigt landmeter,... enz), dat dit ook aanvaard zal worden. Ze moeten dan al met twee mensen opzettelijk schade willen aanbrengen na uw vertrek.
Je beseft zelf dat die kans klein is, zo goed als onbestaand.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 24 okt 2018 22:55

Ik ga akkoord met KJ86 onder normale omstandigheden.

Maar hier heeft de verhuurder het document na de uittredende PB niet meer verstuurd naar de huurder, maar heeft deze pas later gezien dat de verhuurder allerhande zaken toegevoegd heeft.
Aangezien deze niet kan bewijzen dat deze dit niet gedaan heeft, en er is geen handtekening voor akkoord geweest, betekent dit document niets voor de rechtbank, en staat Sylvia123 hier redelijk sterk me dunkt.

P.S. Als ik zou verhuren, zou ik altijd met een onafhankelijk expert samenwerken, net zodat noch de huurder kan lastig doen (niet tekenen), noch de verhuurder (zaken toevoegen zoals hier, foutieve zaken noteren).
Duurste oplossing (al kan je dit wellicht contractueel opleggen), maar mijns inziens heb je de meeste zekerheid.

Sylvia123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2018 23:56

KJ86, er was geen expert of makelaar aanwezig. De verhuurder heeft ons eerst de woning uit laten zetten door de politie en vervolgens de schadelijst gemaakt. Er was voor ons geen lijst om in te zien, laat staan wel of niet te ondertekenen. Enkele uren later kwam ook de gespecificeerde lijst met vervangen producten inclusief prijzen en weekloon. En dat op een zondagnacht / zondagochtend.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 25 okt 2018 08:45

Hoe komt die politie daar? Dan was er toch een vonnis van de rechtbank, want zonder dat treed de politie niet op.

Sylvia123
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 okt 2018 10:19

Vooraf heb ik de lokale politie gevraagd hoe te handelen als de oplevering niet goed zou verlopen. Hun advies om te bellen als dat zou voorvallen. Verhuurder en volwassen zoon waren intimiderend ondanks mijn meerdere verzoeken tot kalmte. Ik heb uiteindelijk de politie gevraagd om te komen.

Terug naar “Huren”