Huren met 2

Stef1977
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huren met 2

#1 , 12 sep 2018 00:51

Goede avond
Ik en mijn vriendin gaan uit elkaar.we huren samen een huis en hebben het contract ondertekent met 2.we willen graag 1 vanbijde erin blijven.geen van beide wil gaan.probleem is zij heeft de borg betaald en 1 van beide betaald de huur .kan de eene de maand niet betalen moet de andere betalen en er is altijd op tijd betaald.zij wil er graag in blijven en heeft een laag loon.ik zou er ook graag willen in blijven alle meubels zijn van mij plus er zijn 2 kinderen van mij gedomicilieerd.wie van bij de zou er in het huis mogen blijven en als er geen oplossing is wat zou de rechter beslissen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2018 09:29

Ik vrees een beetje dat jullie daar samen moeten uitkomen. Jullie hebben beiden het recht om daar te wonen en de plicht om de huur te betalen. Als geen van beiden wil verhuizen, moeten jullie samen blijven wonen en elkaars aanwezigheid maar verdragen.

Ik veronderstel dat het huurcontract nu op twee namen staat. Als je dit contract wil wijzigen zodat het maar op één naam staat, zal dit toch enkel mogelijk zijn indien de verhuurder hiermee akkoord gaat. Ik zou zeggen: bespreek dit met de verhuurder. Mogelijk zegt deze: ik wil het contract gerust op één naam zetten, maar enkel als dit op jouw naam is, niet op naam van uw vriendin. In dat geval heeft uw vriendin niet veel keuze dan iets anders te zoeken (of er samen met jou te blijven wonen).

Hoe een rechter gaat oordelen, kan ik moeilijk inschatten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Stef1977
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2018 12:41

Maar door dat zij de borg heeft betaald heb ik nog altijd recht om te blijven in de woning.ons contract loopt nog tot mei 2020.wat kan ik hier het beste aan doen.voor mij is het moeilijk om iets te zoeken

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 sep 2018 13:19

Maar door dat zij de borg heeft betaald heb ik nog altijd recht om te blijven in de woning.ons contract loopt nog tot mei 2020.wat kan ik hier het beste aan doen.voor mij is het moeilijk om iets te zoeken
Wie de borg betaalt heeft, speelt weinig rol. Als het contract op één naam wordt gezet, kan de borg teruggestort worden, en kan de persoon die er blijft wonen een nieuwe borg storten voor het nieuwe contract.

Zoals gezegd is dit iets waar jij en uw vriendin een regeling moeten in treffen, en mogelijk in samenspraak met de verhuurder (indien jullie het contract zouden willen laten wijzigen). Als jullie er niet uitkomen, kan je naar de rechtbank trekken, maar hoe dat gaat uidraaien, kan moeilijk ingeschat worden vrees ik. Ik vermoed dat het eerste is dat de rechter gaat vragen: "Verhuurder, ben jij bereid om het huidige contract op één naam te zetten?" Als daar het antwoord al "neen" is, heb je al een bijkomend probleem (namelijk dat de verhuurder bij beiden de huur kan blijven opeisen, tot het contract stopt).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 24 sep 2018 22:33

Kans dat persoon met kinderen iets meer kans heeft bij vrederechter.
Voor de rest zie boven. Ofwel komen jullie er samen uit.Ofwel laten jullie het over aan verhuurder en anders wordt het vrederechter.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 sep 2018 10:37

Kans dat persoon met kinderen iets meer kans heeft bij vrederechter.
Goed punt. Ik was even uit het oog verloren dat er ook kinderen woonden. Daar zal inderdaad zeer zwaar rekening mee gehouden worden (maar het is natuurlijk geen garantie).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”