Huurwaarborg van 1989

ericvdb500
Topic Starter

Huurwaarborg van 1989

#1 , 13 mei 2009 23:12

Hoi allemaal,

Ik kreeg onlangs een telefoontje van de bank dat ik daar nog een rekening heb staan met een huurwaarborg. Nu blijkt dat deze huurwaarborg sinds 1989 op die rekening staat, maar dat dit bedrag niet vrijgegeven kan worden zonder toestemming van de verhuurder. Ik heb dan de toenmalige verhuurder gekontakteerd en die weigerd deze vrij te geven daar er volgens hem schade was aan enkele deuren.

Is de bank hier correct dat ik de verhuurder zijn handtekening nodig heb om die huurwaarborg vrij te geven? (Ik kan mij moeilijk voorstellen dat een huurwaarborg voor altijd geblokkeerd staat) Is daar geen verjaring mee gemoeid?

MvG,

EricVdB

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 14 mei 2009 00:04

Als de verhuurder weigert om mee te ondertekenen is de enige mogelijkheid die u heeft zich tot het vredegerecht te wenden met een verzoekschrift art.1344bis Ger. W.

In dit verzoekschrift vraagt u aan de vrederechter om bij vonnis de huurwaarborg aan u vrij te geven aangezien de verhuurder de redelijke termijn om een schatting van de schade te laten maken ruimschoots heeft overschreden. (20 jaar ...) Bijgevolg is er geen reden meer om die waarborg nog langer vast te houden.

In dit verzoekschrift eveneens vragen om de kosten van het geding op rekening van de verliezende partij te verhalen.

Opgepast! een verzoekschrift 1344 dient aan een aantal strikte punten te voldoen. Volg het voorbeeld dat uw lokale vredegerecht u kan bezorgen nauwgezet.

Belangrijk:

Maak uw dossier zo volledig mogelijk:

- ga naar de bank in kwestie en vraag een afschrift van de details van de rekening.

- stuur de verhuurder een laatste aangetekend schrijven waarin u hem in gebreke stelt wegens het niet binnen een redelijke termijn inbrengen van een schadeloosstelling. Geef hem in uw schrijven 10 dagen na ontvangst van het schrijven de tijd om schriftelijk te bevestigen of hij al of niet akkoord gaat met het vrijgeven van de waarborg. Breng hem er ook van op de hoogte dat u bij geen of negatief antwoord binnen de gestelde termijn het vredegerecht zal inschakelen om dit langdurig hangende dossier eindelijk af te sluiten.

Ik twijfel eraan of u in uw verzoekschrift de vrederechter niet kan verzoeken de verhuurder te veroordelen tot het betalen van de gerechtelijke intrest op het bedrag vanaf de dag dat u het pand hebt verlaten aangezien het hier toch redelijk duidelijk lijkt te gaan om tergend gedrag. Misschien dat één van de confraters aanwezig op het forum hier advies over kunnen geven?

ericvdb500
Topic Starter

#3 , 14 mei 2009 16:03

“Art.2262bis,§1.Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaren...”(Burgerlijk Wetboek).
Indien de vordering is verjaard en er is geen uitspraak, dan valt het bedrag op die rekening terug in uw vermogen, het isz immers uw geld (dat is trouwens al altijd uw geld geweest). Aangezien de eigenaar geen rechten kan laten gelden op de som kan u er dus vrij over beschikken.

Ik raad u aan de eigenaar aangetekend op de hoogte te brengen dat u van zin bent de deblokkering van het bedrag te vorden bij de vrederechter. Dit zal al gauw reactie uitlokken. Of u wacht nog drie jaar en u gaat het geld ophalen aan het bankkantoor.
Vandebos, alvast bedankt voor je reactie.

Wel, ik heb het bovenstaande aangehaald bij de bank. De geblokkeerde rekening werd geopend in 1993 (en niet in 1989) en appartement verlaten in 1995, er was tevens geen plaatsbeschrijving bij het betrekken of verlaten van het appartement.
De bank beweerd bij hoog en bij laag dat ik dit via de rechtbank moet regelen. Moet ik hier nu echt geld op tafel leggen om te beschikken over mijn eigen geld na 14 jaar?

Reclame

Vandebos

#4 , 14 mei 2009 17:12

Inderdaad, je zal niet anders kunnen.

Nu geld op tafel moet je relativeren heh, bij een dergelijk dossier heb je nu niet echt een advokaat nodig, het opstellen van dat verzoekschrift in niet echt moelijk.

Als je nog de kopie hebt van het contract ook bij de informatie plaatsen.

Qua kosten is dit ook niet echt enorm:

€ 6 voor een bewijs van woonst van diegene die je aanklaagt.

€ 25-35 voor het rolrecht om de zaak te laten voorkomen.

Bovendien kan je in je verzoekschrift de vrederechter verzoeken de kosten die je hiervoor hebt gemaakt te verhalen op de verwerende partij.

Als je hier wat hulp bij wilt stuur je maar een pb'tje.

Terug naar “Huren”