Verplicht wederverhuringsvergoeding te betalen?

Vandebos

#16 , 07 mei 2009 23:26

Bij een contract van drie jaar of minder zijn er geen opzeg en vergoedingsregels bij wet vastgelegd. Dat wil niet dat er in uw contract geen clausule kan staan van hoe het kan opgezegd worden. Wel moet dan uit de opzet van het contract blijken dat de opzeg modules erin besproken specifiek slaan op dat contract van bepaalde duur en niet dat ze een clausule zijn die is opgenomen moest het gaan om een klassieke 3-6-9. ( Wat ik wil zeggen is dat de meeste standaardcontracten zodanig zijn opgemaakt dat ze kunnen dienen voor een bepaalde duur of een 3-6-9, afhankelijk van welk deel wordt ingevuld en welk deel niet. Als in de clausule die bepaalt dat het om een contract van bepaalde duur gaat en er in deze clausule zeer specifieke opzegmogelijkheden voor huurder en verhuurder zijn opgenomen, dan wil de vrederechter in een geding deze wel aanvaarden.)

In de link in mijn onderschrift vind u een pdf "registratie huurcontract" terug daarin staat beschreven hoe u het lokale registratiekantoor kan terugvinden en hoe u er kan verifiëren of het contract werd geregistreerd. (als u de uitleg te moeilijk vind mag u me altijd een pb'tje sturen met de naam en postcode van uw woonplaats)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Dhrt

#17 , 08 mei 2009 01:03

Bij een contract van drie jaar of minder zijn er geen opzeg en vergoedingsregels bij wet vastgelegd. Dat wil niet dat er in uw contract geen clausule kan staan van hoe het kan opgezegd worden. Wel moet dan uit de opzet van het contract blijken dat de opzeg modules erin besproken specifiek slaan op dat contract van bepaalde duur en niet dat ze een clausule zijn die is opgenomen moest het gaan om een klassieke 3-6-9. ( Wat ik wil zeggen is dat de meeste standaardcontracten zodanig zijn opgemaakt dat ze kunnen dienen voor een bepaalde duur of een 3-6-9, afhankelijk van welk deel wordt ingevuld en welk deel niet. Als in de clausule die bepaalt dat het om een contract van bepaalde duur gaat en er in deze clausule zeer specifieke opzegmogelijkheden voor huurder en verhuurder zijn opgenomen, dan wil de vrederechter in een geding deze wel aanvaarden.)

In de link in mijn onderschrift vind u een pdf "registratie huurcontract" terug daarin staat beschreven hoe u het lokale registratiekantoor kan terugvinden en hoe u er kan verifiëren of het contract werd geregistreerd. (als u de uitleg te moeilijk vind mag u me altijd een pb'tje sturen met de naam en postcode van uw woonplaats)
Maar het contract moet wel geregistreerd zijn?

Vandebos

#18 , 08 mei 2009 09:24

Een huurcontract dient sinds 01/01/07 altijd geregistreerd te worden. Nu is het wel zo dat dit voor contracten van drie jaar of minder weinig nut heeft aangezien er geen wettelijke opzeg en vergoedingstermijnen zijn vastgelegd die door het niet registreren wegvallen.

In een geding waarbij er betwisting optreed aangaande de inhoud van het contract zal de vrederechter echter altijd het geregistreerde contract als authentiek interpreteren. Bij discussies over de geldigheid van opzeggingen is dat dus handig.

Edit: spellingsfouten.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 13 mei 2009 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 mei 2009 14:49

7 december 2006 Programmawet (I), B.S. 28 december 2006
Art. 73. In artikel 3, § 5, van Boek III, Titel VIII, Hoofdstuk II, Afdeling II, van het Burgerlijk Wetboek, wordt het volgende lid ingevoegd tussen het tweede en derde lid :
« Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing. »

De opzegtermijn en de vergoeding waarvan sprake in art. 3, § 5 Woninghuurwet betreft enkel deze in de wet voorzien voor contracten van negen jaar.

Ook bij niet registratie blijft de tussen partijen afgesproken opzegvergoeding die verschuldigd is als de huurder een contract van max. drie jaar mag opzeggen dus geldig.

scorpioen

Dhrt

#20 , 12 mei 2009 21:44

Ook als het een 3-9 contract is?

We zullen dus niets anders kunnen doen dan de 2 maanden opzegvergoeding te betalen?

Groeten

Terug naar “Huren”