Bepaling verlenging huurovereekomst.

Christophe L.
Topic Starter

Bepaling verlenging huurovereekomst.

#1 , 12 mei 2009 15:26

Hallo iedereen,

Fantastisch forum, spijtig dat ik het niet eerder gevonden heb.
Ik heb een simpele vraag waar ik nergens een antwoord op vind.
Hoelang op voorhand kan een verhuurder je verplichten te laten weten of je blijft verder huren?
Ik woon op een studio met jaarcontracten en mijn huisbaas wenst dit al twee maanden en half op voorhand te weten.
Alvast bedankt.

Groeten,

Christophe.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 mei 2009 16:41

Contracten van bepaalde duur aan dezelfde huurder in opeenvolgende periodes mogen in totaal niet meer dan drie jaar duren vooraleer je contract automatisch verandert in een 3-6-9.

Normaal gezien dien je met een contract van bepaalde duur, indien je dat wenst, ten laatste 3 maanden voor het vervallen van de huurovereenkomst op te zeggen. Indien deze opzegging niet 3 maanden op voorhand werd betekend dan wordt de huurovereenkomst verdergezet tegen dezelfde voorwaarden maar wordt er vanuit gegaan dat deze van bij het afsluiten van het contract is gesloten voor een periode van 9 jaar...

Je kan gerust de gehele wetgeving hieromtrent nog eens nalezen in de pdf huurwet_0708.pdf die je vindt in de links in mijn onderschrift.

8)

opgelet! Voor huurcontracten van studentenkoten gelden andere regels.

artemis

#3 , 12 mei 2009 17:56

Contracten van bepaalde duur aan dezelfde huurder in opeenvolgende periodes mogen in totaal niet meer dan drie jaar duren vooraleer je contract automatisch verandert in een 3-6-9.
Bovendien is slechts één verlenging van beperkte duur toegestaan.
Had je bv een contract van 1 jaar dat verlengd is geweest met nog 1 jaar, dan wordt het zonder opzeg door een van de partijen automatisch omgezet in een 3-6-9 vanaf de aanvang van het 3de jaar. Een 2de verlenging van 1 jaar is niet mogelijk.

Iedereen akkoord?

Reclame

Christophe L.
Topic Starter

#4 , 12 mei 2009 18:41

Euhh...

Ik huur al 15 jaar met tijdelijke jaarcontracten op dezelfde plaats.
De vraag is eigenlijk wat de wettelijke termijn is dat je verplicht bent om te laten weten dat je blijft of niet. Is dat ook ten laatste drie maanden voor het einde van het huurcontract in mijn geval?

Alvast bedankt.

MVG

Christophe.

Vandebos

#5 , 12 mei 2009 19:18

Yup. Drie maanden.

Mag ik je een vriendelijke raad geven?

Afgaande op het feit dat je al 15 jaar hetzelfde pand huurt van die eigenaar vermoed ik dat jullie geen problemen hebben?

Druk eens een kopie af van de nieuwe huurwetgeving en klop met deze eens bij hem aan. Na 15 jaar is het in feite in jullie beider voordeel hier een contract van 9 jaar met 3 jarige termijnen van te maken. Leg hem/haar gewoon vriendelijk uit dat jullie je beiden op dit ogenblik in een onwettige situatie bevinden die eenvoudig op te lossen is.

Ik kom het zelf zeer regelmatig tegen dat eigenaars zodanig zijn vastgegroeid in de oude wetgeving dat ze zelfs niet beseffen verkeerd bezig te zijn...

Christophe L.
Topic Starter

#6 , 13 mei 2009 13:03

@iedereen

Bedankt

8)

Terug naar “Huren”